zondag, 19 april 2020 14:25

Muurkrant collage

Scouting in het nieuws en leren hoe media werkt.

Fleur Kleur zit de krant te lezen als stuiter er aankomt. Stuiter is wel nieuwsgierig naar hoe een krant is gemaakt. Natuurlijk weet Fleur Kleur daar  wel raad mee. Fleur heeft een hele stapel met magazines, kranten en folders. In een krant staat meestal wat er gedaan is. Als je weet wat je gaat doen kan je zelf je eigen nieuws vooraf al maken. Ze heeft allerlei leuke ideeën, dingen die we tijdens een opkomst ook doen. Uit de magazines heeft ze alle plaatjes geknipt waar ze hele verhalen over vertelt. Het zijn er zoveel, het lijkt wel alsof ze de hele week bij de Bevers is. ‘Wat zou jij volgende week het liefste doen’ vraagt ze aan Stuiter, ‘dan maken we daar alvast een mooie muurkrant voor’.

Maak een krant met plaatjes uit kranten en (speelgoedwinkel)folders. Zorg dat er genoeg voor iedereen is, zodat iedereen zijn pagina leuk kan vullen. Welke plaatjes vind jij mooi? Knip ze uit. Zoek een andere bever en bedenk een toffe beveropkomst daarmee en plak ze op jullie eigen krantenpagina.

Fleur vertelt dat een krant ook een naam heeft en ze laat bevers ook een titel boven de muurkrant zetten. Natuurlijk ziet de titel er erg mooi en kleurrijk uit. Als de bevers tijd over hebben kunnen ze de krant ook versieren met kleurmateriaal.

Tijdens kamp

Tijdens kamp kun je ook een kampkrant maken met de feitjes en leuke weetjes die tijdens het kamp hebben plaatsgevonden. Vooral als je dit als leiding ophangt zonder dat de jeugdleden het doorhebben. Dit kan een sensatie zijn.

• Magazines met plaatjes, zoals (speelgoedwinkel)folders
  • (Kinder)scharen
  • Plakstiften
  • Grote vellen papier waar alles op geplakt kan worden
  • Kleurmateriaal (glitters, wasco, krijt, stiften. enz)

• Let op dat de bevers samen de materialen delen.
  • Veilig met scharen omgaan.

• Maak een voorbeeld.
  • Als Beverkolonie kan het erg handig zijn om een knutselkoffer te hebben met al het vaak voorkomende knutselmateriaal. Hier komen dan de (kinder)scharen ook vandaan.
  • Met gekleurt papier kan je extra materiaal voor de kleurrijke creativiteit toevoegen.
  • Vraag ouders of ze ook nog magazines met plaatjes hebben liggen die de bevers mee kunnen nemen. Zo kom je makkelijker aan het benodigd materiaal.
Lees 1023 keer Laatst aangepast op woensdag, 02 maart 2022 23:00