Mijn familie

Leer verbanden in de familie kennen om te ontdekken op wie je lijkt en op wie je later wil gaan lijken.

De welpen komen bij het wolvenhol bij elkaar om een groot vel papier een stamboom te maken van hun eigen familie. De welpen gebruiken hiervoor foto's die ze van thuis meenemen van hun eigen familieleden. Daarbij moeten de welpen de foto's op de goede plek plakken: de opa's en oma's bovenaan, de kinderen van opa en oma (dus papa, mama, ooms en tantes) daaronder naast elkaar, en de neefjes en nichtjes onder de goede oom en tante. En vergeet natuurlijk niet jezelf! Hou onderaan het vel papier ruimte over.

Bij elke persoon schrijven de welpen leuke dingen van die persoon op en opvallende uiterlijke kenmerken.

Bijvoorbeeld:

• Opa uiterlijk: grijs haar, groene ogen, groot, gespierd.
  • Leuk: houdt van vissen, geeft snoepjes, houdt van autoracen kijken.

De welp schijft bij zijn eigen foto hetzelfde op, maar dan over zichzelf.

Onderaan het papier komen er 2 kolommen. In de eerste kolom: "ik lijk op". Hier noteert de welp op wie hij lijkt en waarom.

Bijvoorbeeld:

• "Ik lijk op opa en papa, omdat die ook groene ogen hebben."
  • "Ik lijk op oom Piet, want die vindt voetbal leuk."

In de tweede kolom komt "ik wil graag lijken op". Hier noteert de welp op wie hij graag wil lijken en waarom.

• "Op papa, want hij kan heel hard rennen."
  • "Op oom Henk, want die kan alles bouwen."

Aan het einde mogen de welpen aan de groep vertellen op wie ze lijken en op wie ze later willen lijken.

Je hebt ongeveer 15 tot 30 minuten nodig om een voorbeeld te maken.

• Lijm.
  • Papier (A3 of groter is het makkelijkst).
  • Potloden en stiften.
  • Foto's van de familieleden van de welpen (waarin geknipt mag worden!).

• Vraag de welpen vooraf om foto's mee te nemen van zichzelf en hun familieleden. Zeg daarbij dat in de foto's geknipt gaat worden, dus laat ze geen originele foto's uit oude fotoalbums meenemen.
  • Als welpen geen foto's meekrijgen, kan de familie ook getekend of geschilderd worden. Het is makkelijk als ouders een lijstje meegeven met opa, oma, ooms, tantes, neefjes, nichtjes etc.
Lees 2004 keer Laatst aangepast op zaterdag, 12 december 2020 13:43
Meer in deze categorie: « Scouting familiewapen My generation »