zaterdag, 19 oktober 2019 09:47

Ter land, ter zee en in de lucht (Waterspel)

Te land, ter zee en in de lucht was een van de belangrijkste en bekendste programma's van de TROS en tevens het langstlopende amusementsprogramma van de Nederlandse televisie. De eerste uitzending was in 1971. In dit programma staan mensen centraal die met zelfgemaakte auto's, boten, vliegtuigen en andere vervoermiddelen een poging doen een parcours af te leggen, dat meestal ergens in Nederland opgebouwd stond.

In Te land, ter zee en in de lucht moeten jeugdleden in zelfgemaakte voertuigen een bepaald traject afleggen. Meestal moet er op een eind een bel worden geluid, maar ook andere doelen zijn mogelijk. Er zijn prijzen te winnen in het programma.

• Snel: de beste prestatie hebben geleverd tijdens de deelname (meestal houdt het in dat de spelers als snelste de bel luiden).
  • Origineel: het meest originele voertuig hebben gebouwd.
  • Pech: de meeste pech hebben gehad tijdens de deelname. Hierbij moet gedacht worden aan de finish op laatste moment missen, voertuig dat niet werkt of zelfs instort.
  • Aankleding: het team wat het mooiste / origineelst is verkleed wint deze prijs

Pionier speeltoestellen aan de waterkant, zoals:

• Slingertouw,
  • Glijbaan het water in,
  • Touwbrug,
  • Autobanden stellage om doorheen te zwemmen,
  • Brug van luchtbedden of vlonders in het water,
  • Evenwichtsbalk over het water.

Organiseer er een parcours overheen, waarbij aan het einde een bel hangt. Dit parcours moet met het zelfgemaakte voertuig te worden afgelegd.

Variaties:

• Voertuigen om parcours af te leggen
  • Materialen voor het parcours (Afhankelijk van de te bouwen objecten)
  • Stopwatch
  • Waterkant

• Let op onveilige constructies.
  • Zorgen voor mensen in het water.
  • Meerdere EHBO'ers aanwezig.

• Maak er een promotiestunt van, waarbij ook buurtverenigingen, sportclubs en carnavalsverenigingen aan mee kunnen doen.
Lees 3529 keer Laatst aangepast op donderdag, 21 oktober 2021 23:06