dinsdag, 15 oktober 2019 13:45

Vossenjacht op het water (Waterspel)

De jagers moeten door list en kunde, beter zeilen dus, de vos inhalen en de staart bemachtigen, de andere ploegen te slim af zijn.

Een ploeg is de vos, deze boot hijst de staart in de mast en vertrekt met enige voorsprong.

De jagers, de andere ploegen, volgen. De boot die het eerste de vos weet klem te varen neemt de staart over en is dan zelf vos, enz.

Om te zorgen dat de nieuwe vos een zekere voorsprong op de oude krijgt, moet deze laatste voor anker gaan en zijn zeilen strijken. Onmiddellijk hierna mogen de zeilen weer gehesen worden en het anker op gegaan om de jacht te kunnen voortzetten

Variaties

• Dit spel kan ook roeiend gespeeld worden.
  • De vos heeft een snellere boot, en blijft Vos. Dan wordt geteld hoe vaak elke jager de vos klem gevaren heeft. De jager moet dan ankeren na het klemvaren.
  • In plaats van klemvaren, kunnen de jagers ook gemerkte munitie krijgen. Het aantal treffers telt dan.
  • De staart vervangen door en te slepen vlot. Als start dienen alle schepen eerst het vlot te zoeken.
  • Een paar vossen, zodat de groep jagers per vos niet te groot wordt (kans op aanvaringen).

• Dit spel is in principe bedoeld voor Scouts. Dit spel kan echter ook roeiend of kanoënd gespeeld worden, alleen ankeren is dan voldoende voor de voorsprong. Hierdoor wordt hij geschikt voor Welpen.

• Vlet
  • Vossenstaart ( vlag of uitgeplozen stuk touw)
  • Diverse soorten vaarwater

• Dragen van een zwem- of reddingsvest: Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland

• Kijk ook eens bij de andere varianten van vossenjacht.

Deze activiteit is te gebruiken voor het oefenen (van onderdelen van de) CWO eisen:

• Hijsen en strijken van de zeilen zowel stilliggend als varend
  • Eenvoudig ankeren
  • Stand en bediening van de zeilen
  • Overstag gaan
  • Sturen, Roer en Schrootbediening
  • Bovenwinds gelegen punt kunnen bezeilen
  • Opkruisen
  • Gijpen en gijpen kunnen vermijden
  • (CWO KB 1,2,3 Eisen Praktijk)

Aanvullende informatie

Lees 1272 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 september 2023 21:02