dinsdag, 08 oktober 2019 09:47

Knopen kimspel

De gelegde knopen te herkennen.

Een kimspel is een verzamelnaam voor allerlei spellen waarbij je je zintuigen moet gebruiken. Het is vernoemd naar ene Kimball O'Hara, uit een boek van Joseph Rudyard Kipling. Deze Kimball, roepnaam Kim, werd opgeleid om spion te worden. Een onderdeel van z'n opleiding was observeren en onthouden. Er zijn veel spellen rondom dit verhaal en deze persoon te verzinnen. Afhankelijk van hoe moeilijk of makkelijk je het maakt, kan een kimspel gebruikt worden voor alle denkbare leeftijdsgroepen. Afzonderlijke kimspellen kunnen ook gebruikt worden als postenspel.

Het spel

Blinddoek de scouts. Geef elke scout een touw waarin een knoop is gelegd. Laat ze daarna het touw weer inleveren en opschrijven welke knoop ze gevoeld hebben.

Variaties

• Je kunt ook de scouts bepaalde knopen geblinddoekt laten leggen en daarna zelf laten controleren of het goed was.
  • Of je kunt meerdere knopen laten zien, deze daarna afdekken en laten opschrijven welke ze nog weten.

Zoveel touwen als er deelnemers zijn

• Deze activiteit is te gebruiken voor CWO Roeien en Zeilen 3: Schiemannen
  • De knopen die de jeugdleden volgens de progressie matrix zouden moeten kennen / leren zijn
    • Welpen: halve steek, slipsteek, schootsteek, timmersteek, platte knoop, mastworp, achtknoop, paalsteek, kikkerbeleg
    • Scouts: halve steek, slipsteek, schootsteek, timmersteek, platte knoop, mastworp, achtknoop, paalsteek, kikkerbeleg. kruis-, steiger-, en diagonaalsjorring, trompetsteek, contrictorknoop, 8-vormige knoop en werpankersteek.

• Deze activiteit is te gebruiken voor het oefenen (van onderdelen van de) CWO eisen:

• Schiemanswerk
    • (CWO KB 1,2,3 Eisen Theorie)
    • (CWO RB 1/2,3 Eisen Theorie)
Lees 2286 keer Laatst aangepast op zondag, 13 juni 2021 14:50