zondag, 24 maart 2019 14:50

Spinnenwebspel

Behoedzaam lopen door een spinnenweb met belletjes door samenwerking en teambuilding.

Tussen twee bomen wordt met (sisal)touw een spinnenweb gespannen. Eventueel kun je belletjes aan de draden hangen om beweging makkelijker te kunnen detecteren.

De uitdaging is om met de hele groep aan de andere kant van het web te komen. Je speelt dus samen als een team en moet elkaar helpen door het web te komen. Als het web is aangeraakt moet de hele groep weer opnieuw beginnen.

Je kunt dit spel spelen in verschillende moeilijkheidsgraden.

Variant 1: Iedereen klimt individueel door een willekeurig gat in het spinnenweb.
Variant 2: Iedereen moet door een ander gat naar de andere kant van het web komen. Als de onderste gaten dus al gebruikt zijn moet iemand dus door een hoger gat worden getild.
Variant 3: Ga er met je hele team doorheen met de handen vast zonder elkaar los te laten en belletjes te laten rinkelen.

• (Sisal)touw
  • Belletjes
  • Bomen / stoelen / struiken / pionierpalen en dergelijke om een spinnen web tussen te maken

• Zorg dat de touwen niet te hoog gespannen zijn.
  • Let op de veiligheid bij tillen als de deelnemers elkaar door een hoger gat proberen te tillen.

• Zorg dat de touwen qua hoogte tussen grond en schouderhoogte gespannen zijn. Hierdoor moeten de jeugdleden echt over, onder en tussen touwen door.
  • Zorg dat de touwen goed strak gespannen zijn. Hierdoor gaan de belletjes bij de minste aanrakingen rinkelen.
  • Hang midden in een lintje (hoog) aan een touw en laat de jeugdleden die voorzichtig aanraken.
  • Je kunt er ook een teamsport of teambuilding van maken.
  • Je kunt het spel ook spelen zonder belletjes. Als leiding moet je dan goed opletten of een van de jeugdleden de draad aan raakt.
  • Een variant in thema voor de welpen vind je onder deze link: https://activiteitenbank.scouting.nl/component/k2/item/796-ik-ben-een-allesdoener-spinnenweb
Lees 4005 keer Laatst aangepast op dinsdag, 09 juli 2019 23:52