zondag, 18 november 2018 12:37

Nachtdieren spotten met IR-camera

Met een zelfgebouwde infrarood (IR) camera nachtdieren spotten en volgen.

Hoe leuk is het om te weten welke nachtdieren er om je clubgebouw leven?! Je kunt een nacht buiten doorbrengen om de nachtdieren te spotten maar je kunt ook zelf een webcam ombouwen om nachtdieren te spotten en volgen. Dit laatste gaan wij doen.

Bouw een eenvoudige webcam om naar infraroodcamera. Op internet is hier een goede beschrijving van te vinden. Hang deze op aan je clubgebouw en het spotten en volgen kan beginnen. Natuurlijk even uittesten dat de webcam met infrarood het doet!

Volg een aantal weken de camera zodat je inzicht krijgt in welke dieren je ziet en hoe vaak ze langskomen. Dan kun je bedenken of je iets voor deze dieren kan doen! Dit kan een mooie aanleiding zijn tot een vervolgactiviteit.

• Eenvoudige webcam (bijvoorbeeld bij Hema voor € 11,-)
  • Kleurenfoto negatief
  • Computer
  • Schroevendraaier (kruiskop)
  • Tangetje
  • Scalpel of scherp mesje
  • Een afstandsbediening of een ander apparaat dat IR licht kan uitzenden

• Werk veilig met het (scherpe) gereedschap.
  • Werk veilig als je de camera gaat aansluiten.

• Op thuisexperimenteren.nl kun je een uitgebreide beschrijving vinden van het ombouwen van de webcam naar infraroodcamera.
  • Bij Staatsbosbeheer kun je kijken welke camera’s zij gebruiken en volgen welke dieren bij hen voor de camera komen.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.
Lees 2020 keer Laatst aangepast op zaterdag, 30 oktober 2021 09:45