Koningenbal

Energie kwijtraken, risico durven nemen

Variant 1
Opstelling: Van elk groepje staan 4 spelers naast elkaar met onderlinge tussenruimte van 1 à 1½ m. Voor elke groep staat een speler met bal en deze speler is de koningin/koning (vervolg: koningin).

Opdracht: De koningin passt beurtelings naar de spelers, links te beginnen. Wanneer de spelers de bal niet vangen herstellen ze de fout en passen terug naar de koningin, maar daarna gaan ze helemaal rechts staan. Wanneer de koningin de bal niet vangt, wordt de meest linkse speler koningin. De oude koningin sluit achteraan. Er wordt geteld hoeveel keer de bal van koningin naar speler goed heen en weer is geplaatst. Welke groep heeft de meeste punten?

Variant 2
Opstelling: Één persoon (de koningin) staat in een cirkel / hoepel. De overige spelers (het volk) staan op ongeveer 7 meter afstand 2 aan 2 allemaal ook in cirkels / hoepels. Achter het volk staat 1 persoon (de putjes schepper) ook in een cirkel / hoepel. De koningin kijkt richting 'haar volk'. Het volk, inclusief de putjes schepper, kijken allemaal richting de koningin.

Opdracht: De bal wordt door middel van overgooien / doorgeven richting de voorkant van het volk gebracht. De voorste persoon gooit de bal richting de koningin. Om de bal te kunnen pakken moet de koningin haar hoepel / cirkel verlaten. Op dat moment kan er een 'aanslag' worden gepleegd op de koningin, doordat de voorste 2 personen zo snel mogelijk naar de cirkel van de koningin gaan rennen. Als de koningin eerder in haar eigen cirkel terug is heeft ze 'aanslag' overleeft en blijft ze koningin. Als iemand uit het volk als eerste in de koninginnencirkel is terecht gekomen is er een nieuwe koningin. Iedereen uit 'het volk' doet nu een stap naar voren zodat de voorste cirkels weer zijn opgevuld. De afgezette koningin wordt nu de putjesschepper. Wie blijft het langst koningin?

• Bal.
  • Cirkels op de grond.
  • Hoepels.

• Het moet wel een uitdaging blijven houd dus rekening met het volgende.
    • Bij de oudere speltakken zal de koningin verder weg moeten staan als bij jongere speltakken, dit omdat oudere speltakken beter gericht kunnen gooien.
    • Zet eventueel een stuk af waar de bal de grond moet raken (cirkel van +/- 4 meter rond de koningin) Dit om onmogelijke ballen richting de koningin te voorkomen.
    • Als er jeugdleden in de voorste cirkels van 'het volk' blijven staan dan kun je als spelleider verplichten om te moeten lopen bij de volgende keer gooien.
  • Je kunt er voor kiezen om met de jeugdleden over dit spel na te praten. Het is nl een goed voorbeeld van hiërarchie.
  • Dit spel kan je ook spelen tijdens bijvoorbeeld Koningsdag.
Lees 3056 keer Laatst aangepast op donderdag, 03 december 2020 11:16