Steentje bijdragen aan een stenen muur

Ook roverscouts dragen graag een steentje bij. Dit keer maken ze een muurtje van zelfgemaakte stenen muur.

Maak een muurtje van zelfgemaakte stenen, bijvoorbeeld als afscheiding van het terrein rondom het clubhuis. Hieronder staat een kort stappenplan voor het maken van een stenen muur:

1. Zoek een locatie waar de stenen goed kunnen drogen (tot 2 weken droogtijd is nodig).
  2. Maak een kuil waar je het zand klei en water kan mengen, leg een stevig waterdicht zeil in de kuil.
  3. Test van te voren de verhoudingen water/klei/zand in een fles.
  4. Bereken vooraf hoeveel grondstoffen je nodig hebt (50% zand, 10 tot 20% stro en de rest klei (afhankelijk van de klei die je weet te regelen)).
  5. Maak vormen voor de stenen (waarin je ze kan laten drogen).

De voorbereidingstijd is beperkt. Laat je mede roverscouts eerst zelf op internet uitzoeken hoe ze een stenen muur kunnen bouwen. Geef ze vooral als opdracht mee een stenen muur te bouwen zoals ze dat in een 3e wereld land doen. Houd er rekening mee dat de stenen eerst gemaakt moeten worden en daarna een tot twee weken moeten drogen. Een locatie buiten, uit het zicht is uitstekend geschikt (mits droog) om de stenen te laten drogen.

• Zand.
  • Klei.
  • Stro.
  • Water.
  • Mal / vorm voor de stenen.
  • Waterdicht zeil (dekzeil).
  • Een plek om een ​​muur te bouwen.

• Build an Adobe wall.
  • Bedenk wat je met het muurtje wilt doen. Wanneer je het muurtje in de schaduw bouwt is het voor de aankleding van de muur een idee om iets te doen met muurplanten. Er zijn een aantal heel bijzondere plantensoorten, die alleen op (vochtige) muren groeien. Deze planten kun je tijdens het bouwen van je muur mee "inmetselen". Op deze manier krijgt je muur ook een hoge natuurwaarde.
  • Als je zorgt dat het geschikt is voor muurplanten, dan is deze activiteit geschikt voor het thema "Aan de slag" van de Nature Award.

Aanvullende informatie

Lees 2783 keer Laatst aangepast op zondag, 26 november 2023 01:03
Meer in deze categorie: « Kimspelen Kijkkim fotospeurtocht »