Paas mastermind

Mastermind geeft iedere speler de kans een ander te slim af te zijn. De codemaker moet een geheime code verzinnen die zó moeilijk is, dat je tegenstander hem niet kan breken. De speler die de code ontcijfert (codebreker) moet de geheime code in zo min mogelijk pogingen breken. Je hebt maximaal 12 kansen om de code van je tegenstander na te maken – dat wil zeggen: de juiste kleuren eieren in de juiste volgorde te raden.

Spreek af wie als eerste een code maakt. Deze speler moet een rijtje paaseieren naast elkaar neer leggen (de geheime code) en deze geheim houden voor zijn tegenspeler. Let op: de speler die de code moet ontcijferen mag niet kijken terwijl de codemaker de eiercode opzet. De code bestaat uit 4 eieren in iedere gewenste combinatie van de 8 kleuren. Je mag 2 of meer eieren van dezelfde kleur gebruiken.

Als de code is opgezet, kan de tegenspeler beginnen met raden. Zijn/haar doel is de exacte kleuren en plaatsen van de verborgen eieren te kopiëren. Raden betekent dat je een rij eieren in uitlegt op het speelveld. Elke rij pinnetjes (dus elke poging) blijft de rest van de ronde zo staan. Na iedere poging moet de codemaker de tegenspeler vertellen wat er goed en fout is in het rijtje. Dat gaat als volgt:

• Puur chocolade eitje: Zet een puur chocolade eitje voor elk paaseitje van de juiste kleur op de juiste plaats.
  • Wit chocolade eitje: Zet een wit chocolade eitje voor elk paaseitje van de juiste kleur op een verkeerde plaats.
  • Geen (of melk) chocolade eitje: laat de chocolade eitjes weg bij paaseitjes van een verkeerde kleur.

Codebreker: vergeet niet dat het jouw doel is de code in zo min mogelijk pogingen te breken, dus bestudeer het antwoord van de codemaker aandachtig om het aantal keuzemogelijkheden te beperken. Als de codebreker de code ontcijfert, moet de codemaker de geheime code laten zien als bewijs. De ronde is voorbij. Tel de score (zie puntentelling hieronder) en de rollen worden omgedraaid.

Puntentelling: Aan het eind van elke ronde krijgt de codemaker één punt voor elke rij pinnetjes die de codebreker heeft neergezet. Houd de score bij door middel van turven.

Foute informatie: Als wordt ontdekt dat de codemaker een fout heeft gemaakt bij het plaatsen van de chocolade eitjes, dan wordt de ronde overgespeeld en krijgt de codebreker drie punten extra. Het spel is afgelopen als je het afgesproken aantal ronden gespeeld hebt.

De winnaar: De speler met het hoogste aantal punten wint het spel.

Variatie

Variatie voor meesterbreinen: In deze moeilijker versie van het spel mag de codemaker één of meer gaatjes in de code leeg laten. Dit betekent dat je in feite negen ‘paaseieren’ hebt om uit te kiezen. Gebruik de witte en pure chocolade eieren op precies dezelfde manier als in het standaardspel; een leeg plekje in de geheime code wordt dus net zo beantwoord als een plekje met een paaseitje.

• Haal in de winkel witte en pure chocolade eitjes
  • Knip in 8 verschillende kleuren eieren uit; eventueel kun je er ook voor kiezen om 8 verschillende patronen te tekenen.
  • Spreek voordat je begint af hoeveel ronden je gaat spelen. Bedenk daarbij dat je een even aantal moet spelen, zodat beide spelers evenveel kans hebben om te winnen.
  • Evetueel kun je er voor kiezen om in plaats van met paas eieren te gaan spelen, met Scoutinglogo's te spelen (Scouting Nederland logo, logo van alle speltakken en een (pas)foto van Lord en Lady Baden Powell) of gekleurde pingpong ballen.

• 8 verschillende (geknutselde) paaseieren.
  • Pure chocolade eitjes.
  • Witte chocolade eitjes.
  • Evt. melkchocolade eitjes.
  • Pen en papier voor de score.
Lees 7144 keer Laatst aangepast op maandag, 17 mei 2021 19:57