Stukje van jezelf

Explorers geven waarde aan hun eigen positieve eigenschappen en brengen deze naar buiten binnen de afdeling.

Geef iedereen vijf tot tien blanco kaartjes en schrijfgerei. Vraag de explorers om verschillende antwoorden te bedenken op de vraag: "Wie ben ik?" Geef voorbeelden van elementen die een stukje van je 'zelf' kunnen zijn: je naam, je ge­slacht, je plaats in het gezin, je relatie met anderen, je leeftijd, je hobby, je positie in een bepaalde vereniging.

Voorbeelden: Ik ben de jongste uit een gezin van acht, een jongen, het vriendje van Saskia, keeper, barverantwoordelijke in het clubhuis, een grappen­maker, een trouwe vriend, een pizzavreter, een uitslaper, een feestbeest, een wiskundeknobbel, oma 's lieveling, etc.

Benadruk dat de antwoorden positief blijven. Het gaat niet om het opnoemen van je duistere punten. Let op: schrijf elk antwoord op een apart kaartje. Wanneer de opdracht klaar is, vraag je om de kaartjes in volgorde van belangrijkheid te leggen: "Wat is voor jou de belangrijkste omschrijving van jezelf?". Bena­druk dat het niet gaat om wat anderen belangrijk vinden.

Start de nabespreking met een rondje waarin iedere explorer de drie belangrijkste stukjes van zichzelf naar voor brengt: "Waarom heb je deze keuze gemaakt? Was het moeilijk om te kiezen? Denk je dat anderen (de buitenwereld) een andere volgorde zou maken voor jou? Wat valt je op als je de antwoorden van je groepsgenoten hoort? Welke stukjes van jezelf worden naar voor geschoven? Zijn dat vooral uiterlijkheden, kwaliteiten, verhoudingen tot andere mensen, activiteiten die je doet, of iets anders?"

10 minuten om de blaadjes te pakken/knippen.

• Pen.
  • Papier.

• Deze activiteit is geschikt voor fase 2 (Wij) van de Development Award.
  • Bron: CAUTAERT, S., DUPONT, V. en IDELER, I., Weerbaarheid van jongeren. Denk- en doeboek. Antwerpen - Apeldoorn, Garant, 2006, blz. 230-231.

Lees 1885 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 september 2020 22:05