Deur van je hart

Scouts tekenen zichzelf door middel van het tekenen van een deur. Door het gebruik van vragen denken ze (in stilte) over zichzelf na.

Opdracht 1
We gaan de deuren naar ons hart tekenen. Teken je eigen deur. Verwerk deze vragen in je tekening:

• Waarom heb je de deur op deze manier getekend?
  • Uit welk materiaal is jouw deur gemaakt? Waarom?
  • Is jouw deur groot - klein – smal – breed?
  • Is er in jouw deur een venster of een kijkgaatje? Waarom wel/niet?
  • Wat is de vorm van jouw klink of heb je geen klink?
  • Waarvoor gebruik je de klink?
  • Waarvoor gebruik je de scharnieren? Welke vorm hebben ze? Hoe hangt je deur vast… (waarden, geloof)?
  • Verberg je iets achter jouw deur?
  • Wat mogen de anderen zien achter jouw deur?
  • Laat je je deur dikwijls open staan of is hij meestal dicht?
  • Welke kleur heeft jouw deur?
  • Is er een hoge of lage drempel voor jouw deur of heb je geen drempel voor jouw deur?
  • Gaat je deur gemakkelijk open?
  • Maakt je deur een geluid bij het open gaan?
  • Hangt er een bel aan je deur?
  • Slaat je deur gemakkelijk dicht?
  • Staat jouw deur aan de zonnekant of staat ze in de schaduw?
  • Heb jij een (naam)bordje op je deur?
  • Heb je een brievenbus? Ja/nee? Wat komt hierdoor naar binnen?
  • Moeten je vrienden kloppen aan je deur voor ze binnenkomen?
  • Voor wie staat jouw deur open?
  • Voor wie houd je liever jouw deur gesloten?
  • Voor wie/wat kom jij je deur uit?

Opdracht 2: verwerking in groep
Ieder stelt zijn deur voor aan de hand van enkele beantwoorde vragen. Nadien houdt de helft van de groepen open deur: dat wil zeggen dat ze hun deur laten zien en dat de anderen hierover vragen kunnen stellen. Dan wordt er gewisseld.

Uiteindelijk kan je met de hele groep één voordeur maken. De voordeur tot jouw troep. Hoe ziet deze er uit? Hoe zien andere mensen de groep?

• Grote vellen papier.
  • Knutselmaterialen.

• Als je nog niet eerder met je scouts nagedacht hebt over identiteit/zichzelf, is het wellicht aan te raden om niet alle vragen te stellen maar er een paar uit te nemen. Je kan als leiding een rondje maken tijdens het tekenen en hier en daar bij een scout een verhelderende vraag stellen en zo toch per individu meer/minder verdieping aanbrengen in de tekening.
  • Ook als leidinggevende kun je meer te weten komen over je leden. Heeft iemand de tekening niet afgemaakt of afgeraffeld? Dat zou aan motivatie kunnen liggen, maar misschien begreep de scout de vragen niet goed of durft hij/zij zich niet bloot te geven. Wordt niet boos, maar vraag simpelweg en op een rustige toon waarom de deur er zo uitziet. Juist van een deur die niet af is of die niet mooi is getekend kun je veel leren.
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 1 (Ik) van de Development Award.
Lees 7843 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 september 2020 20:31
Meer in deze categorie: « Ik droom Uiterlijke schijn »