Winegums pionieren

Met eenvoudige middelen mooie objecten en constructies maken. Daarnaast krijgen de kinderen inzicht in het maken van een stabiele constructie, door het gebruik van driehoeken.

Thema introductie voor de bevers: Stanley Stekker drinkt een kopje thee bij Fleur en Keet Kleur. Op de tafel staat een bakje met snoep, onder andere winegums. Er staat ook een bakje met kaasblokjes en een cocktailprikkers. Stanley eet wat kaasblokjes. Hij kijkt van de cocktailprikkers naar de winegums, pakt een paar winegums en cocktailprikkers. Hij steekt een cocktailprikker in een winegum en nog een en dan weer een winegum. En zo gaat hij door. Er ontstaat een figuur. "Wat leuk", zegt Keet. Ze gaat ook figuren maken. "Dit is leuk om te doen, als Stuiter er is".

Thema introductie voor de welpen: Rond de Nishaani plaats liggen veel boomstammen, dunne en dikke. Daar kan je veel dingen mee bouwen. Handige dingen zoals tafels en stoelen. Maar ook leuke dingen zoals een schommel. En natuurlijk kan je het ook met dunne takjes doen.

Wijngums pionieren

1. Gebruik winegums om 5 cocktailprikkers met elkaar te verbinden, deze vijfhoek wordt de basis.
  2. Gebruik 2 cocktailprikkers en 1 winegum, om een driehoek te maken op één zijde van de basis.
  3. Herhaal dit rondom de hele basis, totdat je 5 driehoeken hebt.
  4. Gebruik cocktailprikkers om de winegums aan de bovenkant van de driehoeken met elkaar te verbinden, hoeveel driehoeken heb je nu?
  5. Steek 1 cocktailprikker in iedere bovenste winegum.
  6. Gebruik de laatste winegum om de cocktailprikkers met elkaar te verbinden.

Voorbeeld: https://activiteitenbank.scouting.nl/images/4/46/Stap_voor_stap_wijngumpionieren.jpg

Tijd voor een experimentje: wat gebeurt er als je een basis maakt van zes zijdes in plaats van vijf? Wat gebeurt er als je vierkanten in plaats van driehoeken in de top bouwt? Kies één van de variaties uit, bedenk wat er gaat gebeuren en test het uit.

Constructie weetje: Ingenieurs gebruiken vaak driehoeken wanneer zij gebouwen ontwerpen. Merkte je dat de koepel van je bouwwerk uit veel driehoeken wordt samengesteld? Dat is omdat de driehoeken stabiele vormen zijn. Dat betekent dat zij niet gemakkelijk buigen, verdraaien, of instorten wanneer je er op duwt. Een vierkant is niet zo stabiel als een driehoek. Test het. Maak een vierkant en een driehoek uit cocktailprikkers en winegums. Druk één hoek neer van elke vorm. Vergelijk het, welke draait, verbuigt of stort gemakkelijker in dan de ander?

Voorbereidingstijd

Ongeveer 15 minuten aan het klaarzetten van materiaal, beschrijving printen, en eventueel bouwtekening op een bord tekenen.

• 25 cocktailprikkers.
  • 11 winegums per persoon.

• Maak het visueel voor jongere kinderen. Teken het stap voor stap uit op een whiteboard en doe het voor (praatje, plaatje, daadje).
  • Bedenk voor de oudere jeugd een groter en moeilijker object zodat het voor alle leden uitdagend is.
  • Leg het rustig uit aan scouts met een beperking, gebruik afbeeldingen en doe het stap voor stap voor.
  • Je kan ook met welpen de natuur in trekken en door middel van mini-pionieren een vogelhuisje maken.

• Pas op voor de ogen!
Lees 4393 keer Laatst aangepast op zondag, 30 mei 2021 20:22