zondag, 08 september 2024 12:05

Brandende Brandspuit Bouwers

400 jaar geleden werd door een Nederlander de brandweerspuit uitgevonden. We gaan terug in de tijd van de eerste brandbestrijding.

Ongeveer 400 jaar geleden vond de Nederlander Jan van der Heyden de moderne brandweerspuit uit. Een enorme ontwikkeling die heel veel levens heeft gered, want daarvoor ging het blussen van een brand gewoon nog met ermers. In deze opkomst gaan jullie aan de slag om je eigen brandweerspuit te maken.

Je kan het onderwerp uitstekend introduceren met een stukje uit deze aflevering van Jekels Jacht. In de aflevering gaat wetenschapper Diederik Jekel proberen het orginele model van Jan van der Heyden na te bouwen.

Een brandweerspuit bestaat, in essentie uit drie onderdelen: een waterreservoir, een waterpomp en een slag. We proberen al deze onderdelen te bouwen op een platte kar of aanhanger, zodat de installatie ook echt mobiel is.

Het waterreservoir

Het waterreservoir is een van de makkelijkste onderdelen van je brandspuit. Je kan denken aan verschillende oplossingen, bijvoorbeeld een kuubbak, een ton of een zwembadje. Maar je kan het natuurlijk ook uitdagender maken door je eigen basin te pionieren.

De waterpomp

Je kan zelf een waterpomp maken. Bijvoorbeeld een model zoals laten zien in Jekels Jacht. Dat is een flink project. Jullie kunnen ook zelf nadenken over een ander model. Is dat allemaal te veel werk? Dan kan je natuurlijk ook gewoon een dompelpomp gebruiken.

De slang

Hoewel de slang technisch niet het lastigste deel is (dat is namelijk de pomp) kan het wel een enorm werk zijn om dat zelf te maken. Kies een slang die je op voorraad hebt bijvoorbeeld een thuisslang of een echte brandslang.

Het benodigde materiaal verschilt per ontwerp en versie van het programma dat je kiest.

• Wil je er een uitgebreider programma van maken, dan kan je meer onderdelen helemaal zelf maken. Probeer bijvoorbeeld een echte eigen waterpomp te maken, of ga aan de slag met het maken van je eigen kop voor een slang.

Aanvullende informatie

Lees 35 keer Laatst aangepast op zaterdag, 28 september 2024 10:30
Meer in deze categorie: « Peddeldans (Waterspel)