zondag, 10 maart 2024 21:30

Afvalbingo

Met deze afvalbingo kun je kinderen op een speelse wijze bewust maken van zwerfvuil in de omgeving.

Alle kinderen (of per subgroep bv. nest, patrouille, bak) krijgen een afvalbingokaart. Geef de kinderen vervolgens een beperkte tijd om zo snel mogelijk items van de afvalbingokaart te vinden. Wie als eerste de bingokaart vol heeft, of -wanneer de tijd om is- de meeste items heeft afgekruist, wint. Laat ze het gevonden afval meenemen, zodat de bingokaart gecontroleerd kan worden, én om dit afval op de juiste wijze te verwijderen.

Achtergrond

Helaas is er in de directe omgeving van scouts voldoende zwerfafval te vinden. Dit afval kan uiteindelijk zijn weg vinden, via riool en watergangen, naar rivieren en uiteindelijk de zee. Bewustwording dat zwerfafval niet allemaal door bv. de gemeentereiniging kan worden opgeruimd en voor een deel permanent in het milieu achter blijft is een belangrijke eerste stap. Dit kan helpen om een gedragsverandering bij kinderen en volwassenen te bereiken. Met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak. Beter nog, neem je afval mee naar huis.

• Voldoende afvalbingokaarten (apart document)
• Afvalzakken
• Optioneel:

o Afvalgrijpers
o Handschoenen
o Veiligheidshesjes

Neem de tijd om uit te leggen waar de kinderen wel en niet mogen zoeken. Geef hier bij voorkeur een gebied aan zonder drukke wegen over te steken e.d. Laat daarnaast de kinderen bij voorkeur een hesje aantrekken om duidelijk herkenbaar te zijn op straat.

Voor jonge kinderen (bevers en welpen) kan het opruimen van het afval voldoende zijn. Ga in discussie met de kinderen en vraag bv. of ze zelf wel eens afval op straat gegooid.

Voor scouts en explorer leeftijd kun je in discussie gaan over welke items er gevonden worden. Stel bv. vragen over welke materialen de afvalitems gemaakt zijn, en of ze weten hoe lang het duurt voor deze materialen afbreken in de natuur (zie ook Het Grote Plastic-Afbreek-Spel voor de antwoorden).

Aanvullende informatie

Lees 232 keer Laatst aangepast op zondag, 10 maart 2024 21:32