zondag, 02 juli 2023 14:30

Drag workshop

(1 Stem)

Door middel van een workshop komen jullie meer te weten over de geschiedenis en rol van drag in de LHBTQ+ gemeenschap, en krijgen jullie de kans om het zelf uit te proberen, om zo inclusiviteit en acceptatie in de groep te bevorderen en zelfexpressie aan te moedigen.

Een Drag Queen of King komt langs om een introductieworkshop drag te geven.

Drag is meer dan alleen make up en lip-synching, dus het is belangrijk dat je iemand uitnodigt die je ook over de geschiedenis en betekenis van drag kan vertellen.

Je kunt ook van tevoren zelf al op onderzoek uitgaan, en bijvoorbeeld tijdens een movie-night een film kijken over drag, zie hieronder een lijstje met suggesties.

Je kunt voor een kortere workshop gaan van een paar uur, met een stukje geschiedenis, een vraag-en-antwoord sessie en bijvoorbeeld een workshop lip-synching, of een meer interactieve van een halve of hele dag waarin de deelnemers zelf ook kans krijgen om make-up, kleding en pruiken te proberen, of een dance routine te leren.

Films:

• "Paris is Burning" (1990) - Deze documentaire gaat over de balcultuur en de voguing-scene van New York  eind jaren tachtig
  • "The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert" (1994) - Dit Australische komediedrama volgt twee dragqueens en een transgender vrouw terwijl ze door de Australische Outback reizen in een kleurrijke bus genaamd Priscilla.
  • "To Wong Foo, Thanks for Everything! Julie Newmar" (1995) - In deze komedie gaan drie drag queens uit New York op roadtrip om een dragwedstrijd in Hollywood bij te wonen.
  • "Hedwig and the Angry Inch" (2001) - Deze muzikale film vertelt het verhaal van een genderqueer Oost-Duitse rockzanger, Hedwig, die een band vormt genaamd "The Angry Inch".
  • "Kinky Boots" (2005) - Dit Britse komediedrama, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, volgt een worstelende eigenaar van een schoenenfabriek die een onwaarschijnlijke samenwerking aangaat met een drag queen om een lijn laarzen produceren.
  • "La Cage aux Folles" (1978) - Deze Frans-Italiaanse komedie gaat over een homo nachtclubeigenaar en zijn partner die drag performer is, en wat er gebeurt wanneer hun zoon zijn conservatieve aanstaande schoonfamilie mee naar huis neemt.
  • "Tangerine" (2015) - Dit indie-komediedrama, volledig opgenomen op een iPhone, volgt een transgender sekswerker die op kerstavond op zoek gaat naar Los Angeles om haar vreemdgaande vriend te confronteren.
  • "The Queen" (1968) - Deze documentaire biedt een intiem kijkje in de Miss All-America Camp Beauty Pageant van 1967, met de optredens en persoonlijke verhalen van de deelnemers, van wie velen dragqueens zijn.
  • "The Birdcage" (1996) - In deze Amerikaanse remake van "La Cage aux Folles" moeten een homoseksuele cabaretier en zijn drag-queen partner doen alsof ze hetero zijn voor een conservatieve politieke familie die Miami bezoekt.
  • “Alaska is a Drag” (2017) - Een jonge dragqueen in een klein stadje in Alaska droomt ervan om aan zijn alledaagse leven te ontsnappen en zijn plek in de schijnwerpers te vinden.

• Een dragqueen die een workshop wil geven
  • Beamer en wit scherm om film te kunnen kijken

• Experimenteren met genderexpressie kan best spannend zijn, en soms tegelijk heel bevrijdend én heel kwetsbaar voelen. Als de sfeer in de groep niet zo goed is, of niet iedereen zich echt veilig voelt om zichzelf te zijn, is het misschien beter om daar eerst aan te werken.
  • Ook als de groep wel open en inclusief is, of daar hard aan werkt, is het belangrijk om tijdens de workshop bewust met elkaar om te gaan, en voorzichtig te zijn met grappen en opmerkingen over elkaar in drag make-up of kleding.
  • Maak van tevoren ook gedoe afspraken over foto’s en filmpjes. Vraag sowieso elkaars toestemming voor je iets online plaatst. Je kunt bijvoorbeeld ook afspreken geen telefoons mee te nemen de ruimte in, en aan het einde alleen foto’s te maken van de mensen die dat zelf graag willen.

• Zoek een locatie en tijdstip waar de deelnemers zich op hun gemak voelen, en niet zomaar gestoord worden door bijvoorbeeld andere speltakken. Je kunt ook naar een workshop toe gaan die ergens anders wordt georganiseerd.
  • Als je gaat lip-synchen of dansen, zorg dan dat er genoeg ruimte is en de benodigde audio-apparatuur. Als je met make-up aan de slag gaat, heb je goed licht en genoeg tafels en spiegels nodig. Om outfits te showen heb je natuurlijk een catwalk nodig.
  • Als je op zoek gaat naar iemand die de workshop kan geven, let er dan goed op dat de king of queen bekend is met de geschiedenis en culturele betekenis van drag.
  • Er zijn veel organisaties voor bedrijfsuitjes of vrijgezellenfeestjes die workshops organiseren, maar die gaan vaak alleen over de make-up zonder recht te doen aan de rol die drag had en heeft in de LHBTIQ+ gemeenschap.
  • Maak van tevoren duidelijke afspraken over de vergoeding – drag queens en kings zijn professionals en verdienen het om eerlijk betaald te worden voor hun werk. Overleg ook over een eventuele reiskostenvergoeding, pauzes, en het verzorgen van eten en drinken tijdens de workshop.

Aanvullende informatie

Lees 381 keer Laatst aangepast op zondag, 09 juli 2023 10:35