Sinterklaas cluedo

Het is Sinterklaasfeest bij de scouting. Iedereen is door het dolle heen omdat de Sint zal arriveren met lekkere snoepjes en superleuke pakjes. Er is enkel een groot probleem! De pakjes zijn kwijt!! Aan de hand van de tips die de leden verzamelen, kunnen ze te weten komen welke piet de pakjes heeft verstopt, met welk vervoersmiddel dat gebeurde en in welk lokaal de pakjes liggen.

Voorbereiding:
Het spelbord wordt midden op de tafel gelegd. Alle pionnen worden op de overeenkomende vakjes op het spelbord geplaatst. Alle voertuigen worden in de verschillende lokalen gelegd. Verdeel de pionnen (6) onder de spelers. (Paren of trio's mogen gevormd worden bij grotere groepen.

Ongezien worden er drie kaartjes in de speciale envelop gedaan (1 piet, 1 voertuig, 1 lokaal). De overige kaarten worden geschud en verdeeld over de spelers. Het kan voorkomen dat één of meerdere spelers een kaart meer ontvangt. Iedere speler kiest een kleur. Degene die met rood speelt, begint het spel.

Spelverloop:
Om beurten lopen de spelers met behulp van hun pion en de dobbelstenen door het huis. Wanneer ze in een lokaal komen, kunnen ze over dit lokaal een vermoeden uitspreken (Bijvoorbeeld: Ik vermoed dat de rode piet in het welpenlokaal met de stoomboot de pakjes heeft verstopt). De speler links van degene die het vermoeden uit, moet een kaart van een van deze drie zaken laten zien (aan degene die het vermoeden uitte) om dit vermoeden te ontkrachten. Kan hij dit niet, dan moet de volgende speler het laten zien enz. Nu is de volgende speler aan de beurt om een vermoeden te uiten. Door de kaartjes die de spelers te zien krijgen, kunnen ze een heleboel zaken van hun detectivelijstje afstrepen.

Als een speler denkt te weten wie de pakjes heeft verstopt, met welk voertuig en in welk lokaal, dan kan hij een beschuldiging doen. Daartoe schrijft hij deze gegevens op zijn blaadje en controleert de kaartjes in de envelop. Komen deze overeen met zijn beschuldiging, dan heeft hij gewonnen. Komen deze niet overeen, dan ligt hij uit het spel. Hij zal de rest van het spel alleen maar aanwezig zijn om eventueel kaarten te laten zien.

Einde van het spel:
Zodra er een winnaar is of als iedereen verkeerde beschuldigingen heeft geuit, is het spel afgelopen. (Hopelijk kan je het zo plannen, dat de Sint en pieten daarna langs komen met hun pakjes.)

• kaarten maken
  • materialen klaarzetten