zondag, 15 november 2020 15:07

Peperkoekenhuisjes scoutingdorp bouwen

Tijdens dit programma gaan de roverscouts creatief aan de slag met peperkoek. Het doel is om met peperkoek een eigen gebouw van de Scoutinggroep te maken die samen een heel scoutingdorp vormen.

Thema introductie bevers

Stuiter zit bij Rozemarijn te luisteren naar het verhaal van Hans en Grietje. Hij begint voor zich uit te dromen. Zo'n eetbaar huis lijkt hem wel wat, een eetbaar huis. Rozemarijn weet wel hoe je dat moet aanpakken en haalt peperkoek, glazuur en snoepgoed te voorschijn.

Thema introductie welpen

Mowgli en Shanti zitten bij het wolven hol te luisteren naar het sprookje van Hans en Grietje, wat door Baloe wordt voorgelezen. Mowgli en Shanti gaan helemaal op in het verhaal. Baloe weet wel hoe je die peperkoek huisjes maakt.

De activiteit

De leden krijgen opdracht om (ieder voor zich) een peperkoekenhuisje met winterachtergrond te maken. Bedenk samen met je groepsleden vooraf een uitwerk-kader en een lijstje van eisen, bijvoorbeeld 3D-afmetingen, minimaal % lichtdoorlatend, werkende schoorsteen, ruimte met stamtafel, enz.

Deze activiteit is praktisch in een eigen keuken en digitaal samen thuis uit te voeren, gebruik voor het groepsgevoel thuis dan bijvoorbeeld jullie appgroep of https://meet.jit.si (dat werkt in chrome zonder toeters of bellen). Samen kan je met de huisjes een heel scouting-kerst-dorp maken die superleuk te gebruiken is als kerstwens, op sociale media of als achtergrond in jullie digitale groepsoverleggen (bv teams achtergrond).

Voordat je met peperkoek een huisje kan bouwen zal je eerst de ingredienten voor het zelf maken van een peperkoekbeslag of peperkoek zelf moeten halen. Denk ook aan materialen voor bijvoorbeeld het glazuur en/of het maken van suikerglas.

Maak van te voren mallen van de huiszijdes. Leg de mallen op het deeg en/of peperkoek en snijd de vormen uit. Haal het overtollige weg en leg bij het gebruik van deeg de vormen voorzichtig op een met bakpapier beklede bakplaat. Zorg voor wat tussenruimte of gebruik meerdere bakplaten. Het overige deeg en/of paperkoek is te gebruiken om de rest van de vormen uit te halen.

• Ruime keuken en keukenmaterialen
  • Bakpapier en materiaal om mallen te maken
  • Ingredienten (voor)peperkoek, suikerglazuur, karamel, chocola en suikerglas
  • Oven/koelkast
  • Eventueel digitale communicatiemedia

Let op de veiligheid bij gebruik van messen/ovens enzovoort, zorg dat je makkelijk in de keuken kan bewegen.

• Door peperkoek wat "in te rollen" en/of in de over te plaatsen kan je het harder maken. Glazuur stijft sneller op als het afkoelt, maak vooraf wat ruimte vrij in een koelkast of diepvries.
  • In plaats van glazuur is ook karamel te gebruiken.
  • Met glazuur kun je ook snoepjes vast plakken en er een huisje van hans en groetjes van maken
  • Met dunne laagjes chocolade en bijvoorbeeld suikerglas (zie internet voor recepten) kan je effecten en versiersels aanbrengen.
  • Gebruik restjes om bijvoorbeeld 3D bomen enzo te maken.
  • Google voor inspiratie en recepten. ;)

Aanvullende informatie

Lees 1579 keer Laatst aangepast op maandag, 13 november 2023 15:03