Navigeren op de sterrenhemel

(1 Stem)

Met dit avondspel oriënteren de op sterren om daar een cache te vinden.

Midden op de zee is het soms heel lastig om de weg te vinden. Op een schip kun je dan het beste naar de sterren kijken. Er zijn een paar bekende sterrenbeelden (figuren). Als je die weet, dan zie je ook waar je heen moet. De scouts gaan oriënteren de op sterren om daar een cache te vinden. Ze krijgen hiervoor een routebeschrijving (papier met daarop sterrenbeelden en een aantal meters) die ze moeten lopen.

Deze route leidt naar een cache (een waterdichte doos met daarin een beloning). Scouts moeten vooraf nadenken over hoe ze de meters ‘afstappen’ (bijvoorbeeld door het aantal schoenen of de lengte van een looppas). De cache en een aantal nepschatten zijn met glow-in-the-dark verf gemarkeerd. Dit spel kun je het best doen op een groot veld bij een heldere hemel waarbij je meerdere caches neerlegt, zodat meerdere ploegen tegelijk kunnen lopen. Als het in een bosrijke omgeving of met bewolkte hemel gespeeld wordt, kunnen de jeugdleden gebruik maken van de Google SkyvMap app of een (gespiegeld) afgedrukte hemelkaart op A3 formaat. De hemelkaart kunnen de scouts met een kompas ijken en ze kunnen er herkenningstekens van het terrein op intekenen.

Zoek eerst op een kaart van de sterrenhemel de volgende sterrenbeelden:

Je kunt deze sterren op de volgende manier gebruiken:

• Kleine Beer: Op de rug van de Kleine Beer bevindt zich de Poolster. Deze ster staat altijd in het noorden en wijst je dus de weg.
  • Grote Beer en Cassiopeia: De Poolster is niet de meest heldere ster aan de hemel. het kan daarom soms moeilijk zijn hem te vinden. De Grote Beer en Cassiopeia zijn twee gemakkelijk te herkennen sterrenbeelden die je kunnen helpen de Poolster te vinden. Dat gaat als volgt: Onderdeel van de Grote Beer is het steelpannetje (of kruiwagen). Neem de twee uiterste sterren van het steelpannetje en trek daar een denkbeeldige lijn doorheen. Als je deze lijn vijf keer verlengt, kom je bij de Poolster uit, maar in welke richting moet je verlengen? De Poolster staat altijd tussen Cassiopeia en de Grote Beer in. Verleng dus in de richting van Cassiopeia.
  • Orion: In de winter wijst de punt van het zwaard van Orion ongeveer naar het zuiden.

De tocht

Zoek een donkere omgeving op tijdens een heldere, en liefst maanloze winternacht. Je kunt nu een aantal activiteiten doen. Zet een tocht uit waarbij je op elke kruising en splitsing aangeeft naar welke windrichting je moet (dus W, NO, N, ZW etc). Laat je kompas thuis en probeer de tocht te lopen met behulp van de sterren. Zoek op elke kruising eerst de Poolster op en bepaal aan de hand daarvan waar je heen moet. Als je de Poolster niet kunt vinden, kun je altijd nog Orion zoeken.

Maak het iets moeilijker. Vraag je leiding om jullie met je ploeg te droppen en vraag een kompasrichting naar huis. Bepaal voor je begint het noorden aan de hand van de sterren, en probeer te schatten welke kant de kompasrichting op is (bijvoorbeeld 200 graden is ongeveer ZW). Kijk of je zo thuis kunt komen.

Cache verstoppen en tocht uitzetten.

• Glow-in-the-dark verf
  • Routebeschrijvingen
  • Plakband
  • Cache