Glaasje op

Deze activiteit bevordert inzicht in de werking van alcohol.

Veel mensen beweren dat zij goed tegen drank kunnen of dat drank hen nauwelijks beïnvloedt. Ook bij veel stammen wordt er na afloop van de opkomst een biertje gedronken. Beraam net als het tv programma "De smaakpolitie", een ‘overval’ van "de bierpolitie". Enkele stamleden die geen alcohol drinken, vormen het bierpolitieteam. Daag de drinkers uit voor enkele reactie- en concentratiespelen.

Maak vooraf het reactiespel ‘stokkenvangen’. Boor zes grote gaten in een plank, op 20 cm afstand van elkaar. Zaag zes stokken van 30 cm lang. Maak aan de bovenkant van elke stok een klein gaatje, waar een satéstokje door kan. Hang de plank op ongeveer twee meter hoogte. Steek de stokken door de gaten en zet ze vast met de satéstokjes. Maak aan de bovenkant van de plank een stuk zwart plastic zodat je aan de voorkant niet ziet welk satéstokje wordt weggetrokken. Telkens gaat een deelnemer voor het stokkenspel staan, terwijl aan de achterzijde iemand een satéstokje wegtrekt. De vallende stok moet worden opgevangen. Eén stok tegelijk en drie stokken per beurt. De drinkers spelen tegen de niet-drinkers en ondervinden zo de invloed van alcohol op het reactievermogen.

Meer informatie over de gevolgen van alcohol en verantwoord alcoholgebruik vind je op: www.stiva.nl en www.alcoholpreventie.nl.

• Zie beschrijving van de activiteit.

• Zorg voor een variatie in reactie en behendigheidsspelletjes om de negatieve effecten van alcoholgebruik goed te kunnen zien. Bekende actieve reactiespelen zijn ‘Ratten en raven’, ‘Aap en kokosnoot’, ‘Annemaria koekoek’, enz.
  • Is jouw groep niet zo actief? Dan kun je ook reactiespelen op de computer doen. Speel bijvoorbeeld de nieuwe computergame ‘Scouting fotoavontuur’. Dit spel is gratis te downloaden van www.scouting.nl. Kijk voor meer suggesties voor reactiespelen op www.gekopgames.nl reactiespelletjes.
Lees 2464 keer Laatst aangepast op donderdag, 04 november 2021 17:33