maandag, 06 november 2017 20:14

Robin Hood

Korte omschrijving

Een thema voor stoere welpen/scouts, die onrecht durven te bestrijden.

Themaverhaal

Koning Leeuwenhart gaat op kruistocht. Zijn broer prins Jan zonder land, neemt zolang de troon van de koning over. Maar deze nieuwe koning is heel erg hebzuchtig. Hij eist veel te veel geld van de arme bevolking. Hierom steelt Robin Hood en zijn bende van de rijken en geeft aan de armen. De sheriff zit achter hem aan. Loopt dit wel goed af?

Personages:

• Dienstbode,
  • Robin Hood,
  • bendeleden,
  • Sheriff,
  • Koning Jan zonder land.

Globale planning

Zaterdag:

Na aankomst komt het mannetje met de toeter langs (dienstbode van de koning Jan zonder land). Hij blaast op zijn toeter en gaat zijn mededeling voorlezen. Hierin staat dat ieder die Robert van Loxley uitlevert aan de koning een beloning krijgt.
’s Avonds komt de sheriff langs om de welpen te verwelkomen en vraagt of we al weten dat Robert Loxley gezocht wordt. Deze persoon moet zo snel mogelijk gevangen worden omdat hij steelt en dus gaan ze samen opzoek naar hem in de bossen.

Zondag:

In de ochtend worden de kinderen gewekt door het mannetje met de toeter, deze herhaald zijn ritueel. Het geldbedrag/beloning is verhoogd.
’s Avonds gaan de welpen zelf opzoek. Ze weten nu toch de weg (van de dag ervoor). Van het geld kunnen we leuke dingen doen en zonder de sheriff hoeven ze het geld niet te delen.
Tijdens de wandeling worden ze lastig gevallen door één bende lid. Deze jat de sleutels van de leiding en zet de boel in de slaapzaal op stelten (dat zien de kinderen als ze terug komen).
Ze vinden een brief op de tafel. Hierin staat dat de bende de volgende avond langs zal komen.

Maandag:

In de ochtend worden de welpen gewekt door het mannetje met de toeter, deze herhaald zijn ritueel. Het geldbedrag is weer verhoogd.
’s Avonds komt Robin Hood langs (hij blijkt de Robert van Loxley te zijn). Hij laat de welpen schrikken, maar stelt ze daarna gerust. Robin Hood vertelt dat hij wel steelt, maar dat hij dit aan de arme mensen geeft. Dit is nodig sinds koning Leeuwenhard op kruistocht is en zijn broer Jan het land leidt. Jan zonder land eist namelijk veel te veel geld van de arme bevolking. Uit zijn verhaal blijkt dat Robin Hood eigenlijk wel goed bezig is en de welpen willen zich bij hem aansluiten. Robin stelt voor dat zijn bendeleden de welpen komen trainen.

Dinsdag:

In de ochtend worden de kinderen gewekt door het mannetje met de toeter, deze herhaald zijn ritueel. Het geldbedrag is weer verhoogd.
Twee bendeleden komen langs (en/of Robin Hood) en ze gaan wapens maken (pijl en boog, katapult met dennenappels en een zwaar). De bende leden leren de welpen ook hoe ze deze wapens het beste kunnen gebruiken.

Woensdag:

In de ochtend worden de kinderen gewekt door het mannetje met de toeter, deze herhaald zijn ritueel. Het geldbedrag is weer verhoogd (ondertussen vinden de welpen die toeter nogal vervelend worden).
Eén bendelid komt langs (en/of Robin Hood) met een oefenopdracht. Ze gaan vandaag de sheriff overvallen. De kinderen moeten hem in het bos overvallen. De sheriff eindigt vastgebonden aan een boom. Robin Hood neemt de buit mee om aan de armen te geven.

Donderdag:

Er komt een bendelid langs (en/of Robin Hood). Ze gaan zich voorbereiden op hun grote opdracht. Er zal een groot transport plaats vinden met alle rijkdom van koning Jan. Koning Jan zal zelf ook meerijden. Als ze dit transport kunnen overvallen hoeven de mensen nooit meer in armoede te leven. Ook kunnen ze dan Koning Jan gevangen houden tot Koning Leeuwenhart terug is.
De welpen maken valkuilen en verstopplekken langs de weg. Zo kunnen ze het transport zien aankomen. Ook oefenen de welpen alvast de overval.

Vrijdag:

Als het schemerig wordt is het tijd voor de grote opdracht. De welpen wachten het transport op, vallen aan en binden de bewakers en koning Jan vast. De bendeleden nemen de kist mee.

Zaterdag:

De welpen ontvangen een brief van Robin Hood. Hij bedankt de welpen voor hun hulp en vertelt dat koning Leeuwenhart op weg naar huis is, nu Koning Jan ‘verdwenen’ is.

Lees 3026 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 maart 2019 12:57
Gepubliceerd in Kampthema's, 7-11 welpen, week