zaterdag, 23 april 2016 20:45

Super snelle cakejes

(1 Stem)

Op wonderlijke wijze maken de bevers samen met Professor Plof in 10 minuten hun eigen mug cake. Super simpel en super lekker!

Thema introductie

Al weken kijkt Rozemarijn er naar uit: Heel Hotsjietonia bakt. En eindelijk, aanstaande zaterdag, is het zo ver. Eigenlijk kijkt heel Hotsjietonia er naar uit. Rozemarijn is namelijk de beste bakker van het dorp! Maar wat is dat? Paniek in de keuken, de oven is stuk! Rozemarijn is al onderweg naar Stanley Stekker, terwijl Professor Plof op zijn knieen voor de over zit. Sjongejonge, dat de over uitgerekend vandaag kapot gaat! Maar, herinnert Plof zichzelf, je moet denken aan de oplossing, niet aan het probleem. Kunnen we misschien op een andere manier een cake bakken? En dan schiet het hem te binnen. De golven van de magnetron kun je ook gebruiken om iets op te warmen! Dus misschien kunnen we de magnetron wel gebruiken om een cake te bakken!

Snel gaat Plof aan de slag. Hij pakt een grote bekers en doet daar de ingredienten in voor de test-cake. Even goed mengen.... en klaar is kees. Hij zet de beker in de magnetron. Na 2 minuten begint het ergens op te lijken. Professor haalt heel voorzichtig de beker uit de magnetron en neemt een klein hapje. Hm.... het idee is goed, maar of Rozemarijn hier nu de wedstrijd mee kan winnen....? Professor Plof pakt nog 3 bekers en probeert het opnieuw. In een beker doet hij iets meer meel, in de andere wat extra water, en hij vervangt het ei voor olijfolie.

Professor Plof is druk in de weer met de test-cakes als Rozemarijn met een sip gezicht binnen komt. "Stanley zegt dat de oven niet meer te maken is. We moeten een nieuwe kopen, maar dat kan pas dinsdag! En dan is de wedstrijd al voorbij". "Och Rozemarijn" zegt Professor Plof terwijl hij weer een beker uit de magnetron haalt, "ik denk... mmmmm... jaaaa! Dit is het!" en hij lepelt een stuk cake uit de beker voor Rozemarijn om te proeven.

"Wauw! Dat is een lekkere cake! Hoe heb je dat nu weer gemaakt, we hebben toch geen oven?!" Triomfantelijk wijst Professor Plof naar de magnetron. "Ik moest het eerst een paar keer proberen, maar volgens mij heb ik nu het juiste recept voor een mok-cake uit de oven!"

Zo maak je een mok-cake volgens het recept van professor Plof:

Ingredienten (per mok):

• 4 el bloem
  • 3 el suiker
  • 2 el cacaopoeder
  • snufje zout
  • 3 el olijfolie
  • 3 el melk
  • Eventueel fijngesneden fruit, chocolade vlokken

Zo maak je het:

• Doe de suiker, bloem, cacao, zout en eventuele extra's in een mok en roer door.
  • Doe de olie en water erbij en roer het goed door.
  • Zet de mok in de magnetron en verwarm 2 minuten op vol vermogen. Niet elke magnetron is hetzelfde, dus let erop dat de cake gaat rijzen en niet aanbrandt.
  • Haal voorzichtig uit de magnetron (het is heet) en doe er eventueel ijs of slagroom op!

• Ingredienten
  • Mokken (magnetronbestendig)
  • Magnetron
  • Lepels
  • Ovenwanten

De beker wordt in de magnetron heel warm. Laat de bevers de bekers niet zelf uit de magnetron halen en laat de cakes even afkoelen voor je ze opeet.

Heb je geen magnetron op het clubhuis?

• Met een cakepop maker zijn cake-pops ook snel klaar.
  • Kant-en-klare cakejes (of eierkoeken) versieren valt ook altijd in de smaak!
Lees 2396 keer Laatst aangepast op zondag, 24 maart 2019 11:10