zondag, 04 september 2022 12:40

Evacuatie bingo

Bevers weten in het clubhuis hun eigen lokaal en de wc’s wel te vinden. maar weten ze ook waar alle nooduitgangen zijn, en wat ze moeten doen als er brand is? Spelenderwijs leren de bevers welke vluchtroutes en veiligheidsmiddelen er in het clubhuis zijn.

Themaverhaal

“Waarom doe je eigenlijk altijd je experimenten in de kas?” vraagt Stuiter aan Professor Plof. “nou,” legt Professor Plof uit, “als ik in de keuken van het huis een experiment zou doen, en het gaat per ongeluk mis, dan kan Rozemarijn misschien niet op tijd van zolder naar beneden komen. Dat is dus niet veilig”. “In de kas heb ik veiligheidsmaatregelen genomen, zodat ik veilig kan experimenteren. Kom maar mee, dan laat ik het je zien”.

Het spel

In het clubhuis zijn veiligheidsmaatregelen getroffen om veilig te kunnen spelen. Er zijn rookmelders, brandblussers, nooduitgangen en plattegrond(en) met de vluchtroutes. De bevers gaan op verkenning in het clubhuis en proberen alle veiligheidsmaatregelen te vinden.

Elke bever krijgt een bingokaart met daarop plaatjes van alle voorwerpen die in jullie gebouw te vinden zijn. Heb je meerdere brandblussers of nooduitgangbordjes? Nummer ze, zodat de bevers ze allemaal moeten vinden.

Loop na afloop een rondje door het gebouw en bespreek waar de verschillende voorwerpen voor gebruikt worden/waarom ze daar hangen.

• Voor elke bever een bingokaart met plaatjes van rookmelders, brandblussers, nooduitgangen en plattegrond(en) met de vluchtroutes.
  • Voor elke bever een stift om de plaatjes af te strepen.

Vertel bevers dat ze niet met de brandslang mogen spelen en wat ze moeten doen als het brandalarm afgaat.

• Sluit af met een kleine brandoefening. Zet een kookwekker op 5 minuten. Vertel de bevers dat als de wekker af gaat, ze rustig via de nooduitgang naar de afgesproken verzamelplaats moeten gaan. Ga vervolgens aan de slag met een rustige activiteit (bijv kleurplaat kleuren). Zodra de kookwekker afgaat ‘evacuren’ jullie naar de verzamelplaats.

Aanvullende informatie

Lees 723 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 14:47