Kinderen die niet lang stil kunnen zitten, opstaan en gaan rondlopen tijdens (rustige) activiteiten.
Kinderen die problemen veroorzaken door (veel) meer dan andere kinderen te willen vertellen en vragen aan de leiding, waardoor zij veel aandacht opeisen.
Algemeen
- Drukke kinderen kunnen baat hebben bij consequentie. Als je een regel stelt, zorg dan dat deze door al de leiding wordt gebruikt en laat hem ook langere tijd gelden. Je kunt de regels vaak herhalen en eventueel ophangen zodat het kind ze niet vergeet.
- Soms is het handig om bepaald gedrag te negeren. Overal op reageren lukt toch niet en het kan gebeuren dat als het voor het kind niks oplevert het kind er vervolgens mee stopt.
- Laat het kind weten hoe lang de activiteit gaat duren. Dit biedt structuur voor het kind en kost hem minder moeite om te plannen. Dit kan op verschillende manieren. Het aanschaffen van een Timetimer is een optie, dit is een soort kookwekker in de vorm van een klok, waarbij de tijd dat iets duurt rood aangegeven is. Dit verschuift naarmate de tijd vordert. Werken met een kookwekker die goed zichtbaar in het lokaal staat kan natuurlijk ook, of een klok waarbij je een stickertje plakt tot wanneer de tijd loopt.
- Als het kind een tijdje stil moet zitten kan hem dit veel moeite kosten. Een kind op een skippybal laten zitten activeert de spieren voor een actieve zit. Wissel dit af met op een krukje zitten, of laat om de beurt andere kinderen ook op de skippybal zitten.
- Kinderen die druk zijn hebben vaak moeite met concentreren. Door deze kinderen een beperkte keuze aan spelmateriaal aan te bieden, leren zij langer te focussen op één activiteit. Ga er dus niet te veel op in als een kind komt zeggen dat hij zich verveelt.
- Maak duidelijke afspraken met het kind, bijvoorbeeld over de manier waarop het kind aandacht mag vragen en hoe vaak.
- Het kan voor het kind structuur bieden als het al weet wat er gaat gebeuren, waardoor het minder vragen zal stellen. Het kan ook gebeuren dat het kind dan niet meer mee wilt doen omdat hij het volgende wat er gaat gebeuren leuker vindt. Denk na hoe dat bij het kind in jullie groep zal zijn.
- Je kan ook structuur bieden door je opkomst op een bepaalde manier te laten verlopen. Bijvoorbeeld: de kinderen moeten 10 bekers verzamelen en krijgen na elke activiteit een beker. Door een stapel van 10 bekers ergens te hebben staan en de bekers die de kinderen al hebben verzameld er naast kunnen de kinderen zien hoe ver ze al zijn en hoeveel er nog moeten.
- Probeer bij het praten met het drukke kind zelf rustig te blijven. Praat langzaam, zacht en maak korte zinnen.
Leeractiviteiten
- Maak de leeractiviteit zo praktisch mogelijk. Laat het kind dat moeite heeft met stilzitten bijvoorbeeld helpen met het voordoen van een activiteit zoals pionieren.
- Laat het kind tijdens het luisteren ergens mee friemelen, zoals een stressbal. Kauwgum kauwen kan ook helpen (geef het dan aan alle kinderen).
- Door kinderen met een rietje te laten drinken gaan zij dieper ademhalen, waardoor ze meer gevoel krijgen in hun romp, wat zorgt voor een betere houding, en dit zorgt weer voor een betere concentratie. Dit geldt ook voor bellenblazen.
- Wissel luisteren af met een actief spel om kinderen weer geconcentreerd te krijgen
- Bied opdrachten in stappen aan, eventueel met behulp van plaatjes. Dit houdt kinderen langer geboeid.
Creatieve activiteiten
- Als je wilt dat het kind een tijdje aan een opdracht blijft werken, geef hem dan veel positieve feedback. Dit is niet altijd voldoende om het kind tevreden te houden, andere beloningen kunnen ook helpen. Als je feedback geeft, die je niet meent, heeft het kind het vaak door. Let er op dat als je een compliment geeft dit ook echt gegrond is.
- Als het kind even afgeleid is, maakt dat niet zo veel uit. Als je hem weer aan het werk wilt krijgen kan een simpele opmerking als ‘vergeet niet dat je werk nog niet af is’ het kind weer terug bij de activiteit te krijgen.
Sport en spel
- Fysieke beweging is goed voor drukke kinderen om te ontspannen. Kinderen kunnen van activiteiten met een winelement extra druk en enthousiast worden, waardoor ze minder makkelijk naderhand weer te kalmeren zijn. Bewegingen waar een kind sneller van tot rust komt zijn bewegingen zoals springen op een trampoline of skippybal. Schommelen op een schommel kan ook helpen. Eventueel een rondje om het gebouw rennen helpt ook. Laat andere kinderen dit ook doen, zodat niet steeds dat ene kind aan het rondrennen is.
Op kamp
Slapen
- Medicatie (zoals Ritalin) kan er voor zorgen dat het kind minder goed slaapt. Afwijken van het schema wat ouders meegeven is natuurlijk niet de bedoeling, maar als de tijd niet strikt is (of na overleg met ouders) kan het vroeg toedienen van de medicatie er toe leiden dat het kind beter slaapt.
- Geluid: laat het kind oordoppen dragen.
- Inslapen kan bevorderd worden door een half uurtje voor het slapen al iets rustigs te doen. Nog wat warme melk drinken bij het kampvuur of een (niet al te spannend) verhaaltje voorlezen terwijl de kinderen al in hun slaapzak liggen.
- Geef duidelijk aan wat de kinderen moeten of mogen doen als er een probleem is. Zorg dat een van de leiding contactpersoon is, die gewekt mag worden. Geef ook aan wat de kinderen (niet) mogen doen als ze eerder wakker zijn dan andere kinderen en laat ze iets meenemen van thuis wat ze in stilte kunnen doen.
- Als het kind niet kan slapen haal het dan niet uit bed en beperk hetgeen wat je zegt. Het kind wordt waarschijnlijk al vaak genoeg apart gezet overdag. Blijf rustig.
- Even de dag doornemen en de kinderen laten vertellen voordat ze gaan slapen maakt hun hoofd wat meer leeg.
- In de blokhut: de slaapomgeving is het meest optimaal als er weinig afleidende prikkels zijn (spelmateriaal, verkleedkleren etc.) en de zaal alleen gebruikt wordt om te slapen.
- Indien mogelijk: laat het kind een warme douche nemen voordat het gaat slapen.
- De ramen zijn extra te verduisteren door er vuilniszakken tegen aan te plakken.
- Een nachtspel kan leuk zijn maar is bij deze kinderen niet aan te raden. Mocht je toch een nachtspel willen doen, doe dit dan bij voorkeur voordat de kinderen naar bed gaan en niet als ze net slapen.
Eten
- Het drukke kind kan moeite hebben met het stilzitten tijdens het eten. Uitgangshouding is belangrijk. Als de voeten bij de grond komen is het kind beter in staat stil te zitten. Als de voeten niet bij de grond komen doordat het krukje of de stoel te hoog is, leg dan een boek of een teiltje dat op zijn kop ligt onder de tafel waar het kind zijn voeten op kan zetten.
- Zorg dat de hoofdmaaltijd niet te lang duurt. Als kinderen langzaam eten kan je het drukke kind dat moeite heeft met stilzitten een klusje tussendoor geven, zoals iets halen in de keuken.
Uitstapje
- Bij een uitstapje naar bijvoorbeeld een pizzeria of de bioscoop kan het lastig zijn voor het kind om stil te zitten. Het kind kan er baat bij hebben als het iets heeft om zich mee te vermaken mocht hij zich gaan vervelen. Bijvoorbeeld een kneedbal, een poppetje of een spelcomputer. Schat het kind goed in; het kan ook dat hij er mee gaat gooien.
- Zet het kind vooraan, bijvoorbeeld in de bus. Je kan hem zo als leiding beter in de gaten houden en het kind zal wat sneller naar buiten gaan kijken; wat minder afleidt dan alles wat er in de bus gebeurt.