As jy soek sal jy vind: Zuid-Afrika in een notendop

Waar zijn kinderen in Nederland en in Zuid-Afrika zoal mee bezig? Waar houden ze van? Wat vindt híj belangrijk? Waar droomt zíj van? Verschilt het ene kind in Nederland zo erg van het andere in Zuid-Afrika? Het leven dat zich afspeelt in Zuidelijk Afrika (Zuid-Afrika, Lesotho en Botswana) en in Nederland. Een leven dat heel verschillend lijkt, maar dat dat misschien niet altijd is. Om dat te ervaren moeten we een kijkje nemen in het leven van kinderen uit Zuidelijk Afrika en Nederland. We doen dit aan de hand van het bordspel ‘As jy soek sal jy vind’, een spannend en leerrijk spel over het leven hier en in Zuid-Afrika. Maar deze website is gelukkig ook een bouwpakket. Aan de hand van verschillende extra bouwstenen kun je je eigen project in de klas of de jeugdbeweging uitbouwen. Liedjes, recepten, spelletjes, leeropdrachten en werkblaadjes, achtergrondinfo, aan jullie de keuze! Veel plezier en speel goed! Of in het Zuid-Afrikaans: geniet dit en lekker speel!

Met de opdrachten en werkblaadjes op deze site kan je het in de groep over Zuidelijk Afrika hebben. Het blijft daarbij niet enkel bij vertellen. We zorgen er voor dat jullie jeugdleden heel wat te doen hebben. De verschillende opdrachten hebben telkens dezelfde structuur. Bij elke opdracht hoort een fiche met uitleg en bijlagen met materiaal (een werkblad, een leestekst, liedjesteksten, en dergelijke) dat je nodig hebt bij de opdracht. De volgende rubrieken vind je op elke fiche aangegeven: de duur van de activiteit, de aard van de activiteit, een beschrijving van de activiteit zelf, mogelijke extra’s, het materiaal dat je nodig hebt en welke bronnen geraadpleegd zijn of die je zelf nog kan raadplegen. Er zijn 4 opdrachten uitgewerkt:

1. We knutselen een huisje met afval. Dit kan het begin worden van een gesprek rond wonen in een sloppenwijk.
  2. Hoe ziet Zuid-Afrika eruit? We maken een puzzel die we daarna ineen puzzelen. Daarna vergelijken we met Nederland, op dezelfde schaal. Een eerste kennismaking.
  3. Hoe ziet de vlag van Zuid-Afrika eruit?
  4. Zuid Afikaans is een taal die veel op het Nederlands lijkt. Maar snap je hem ook?

Bron: Chio.

• Spullen verzamelen.
  • Opdrachten uitprinten.

• Gebruik de "feitjes" en "puzzelstukjes" in meer actieve spelletjes, zoals een estafette of ander spel/opdrachten waarin de puzzelstukken moeten worden verzameld/verdiend, of gebruik de feiten als routeaanwijzingen in een hike en doe de activiteiten onderweg.
  • Doe met welpen alleen de activiteiten, besteed met scouts aandacht aan de achtergrond.
  • Als sfeermaker kun je op de achtergrond Afrikaanse muziek laten horen
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 10 Minder ongelijkheid (tussen landen / regio's).

Aanvullende informatie

Lees 2998 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 13:54