EHBO-dominospel

(1 Stem)

Om hulp te kunnen bieden heb je op sommige momenten bepaalde vaardigheden nodig. Op het vlak van EHBO is dit erg duidelijk. Met dit spel willen we suggesties bieden om spelenderwijs met EHBO bezig te zijn. We denken bij EHBO aan kleine ongelukjes waarmee een welp raad moet weten.

Domino is een spel dat met speciale dominostenen wordt gespeeld. De stenen zijn langwerpig van vorm en het vlak is in 2 helften verdeeld. In de standaarddomino-uitvoering hebben de helften nul tot zes ogen. Bij de EHBO-domino heeft de ene helft een vraag en de andere helft een antwoord. De enige twee uitzonderingsstenen zijn de start- en de finishsteen. Bij de startsteen staat op de rechterhelft start en de linkerhelft de eerste vraag. De tweede steen heeft het antwoord op de eerste vraag op de linkerhelft en de tweede vraag op de rechterhelft staan. Zo zoeken de jeugdleden op elke vraag het juiste antwoord, totdat de laatste vraag is gesteld. Als het goed is kloppen alle vragen en heb je nog 1 dominosteen over: de dominosteen met het laatste antwoord op de rechterkant en finish op de linkerkand.

Voor scouts kun je een extra uitldaging plaatsen door ze zelf een EHBO-dominospel te laten maken.

Voorbereidingstijd

Voor het maken van de dominospelen 30 tot 60 minuten.

EHBO-dominospelen zoals:

• Dit spel kan in twee delen gespeeld worden; de ene week maken de welpen/scouts het dominospel en de andere week spelen zij het met hun nest / ploeg.
  • Als je als leiding de dominospelen maakt, worden de vragen uitdagender en gelamineerd zijn ze nog jaren te gebruiken.
  • Samen met andere EHBO-spelen kun je een soort hoekenspel maken. In elke hoek een ander EHBO-spel.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: doel 3 Goede gezondheid en welzijn.
Lees 18594 keer Laatst aangepast op donderdag, 04 november 2021 13:59