Levend zoekmemory

(1 Stem)

Memory, wie kent het niet? Voor het eerst op de markt verschenen in 1959 en inmiddels in 70 verschillende landen verkrijgbaar en in handen van meer dan 50 miljoen mensen! Maar ook in de 16e eeuw werd dit razend populaire spelletje al gespeeld. Ook leuk om te weten: kinderen winnen dit spel regelmatig van volwassenen, door hun goede kortetermijngeheugen!

Het enige nadeel: het spel is bedoeld om met 2 personen te spelen. Speel je het met meer, dan moet je lang wachten en wordt het spelletje al snel saai. Maar geen nood! Na een potje levend memory ben je wel toe aan even uitrusten met een lekkere beker limonade!Het enige nadeel: het spel is bedoeld om met 2 personen te spelen. Speel je het met meer, dan moet je lang wachten en wordt het spelletje al gauw saai. Maar geen nood! Na een potje levend memory ben je wel toe aan even uitrusten met een lekkere beker limonade!

Rebbel zorgt voor zieke en gewonde dieren. Ze weet daarom heel veel van dieren en heeft veel foto's van dieren. Ze laat de foto's aan Stuiter zien: babydieren en moederdieren. Bij elk moederdier horen een aantal foto's van babydieren. Ze vertelt dat babydieren soms uit nieuwsgierigheid bij hun moeder weglopen. Dan is het belangrijk, dat de babydieren toch weer snel bij hun moeder terugkomen. Kunnen de bevers een babydier dan weer snel bij zijn moeder brengen?

Op een tafel, de centrale post, staan 6-10 bekers omgekeerd op tafel. Onder de bekers liggen 6-10 verschillende plaatjes van moederdieren. Op het terrein (in of om het clubhuis, in het bos, of in het park) liggen overal babydieren verstopt (10 jonkies per moederdier). Het is aan de bevers om de babydieren weer bij hun moeders te krijgen. Als een bever een jonkie heeft gevonden rent hij gauw naar de centrale post. Daar moet je gokken in welk hok (onder welke beker) de juiste moeder ligt. Goed gegokt (of onthouden!) dan mag het jonkie in het hok (jonkies verzamelen per bever of centraal). Fout gegokt? Dan moet je een rondje rond het clubhuis rennen (of bijvoorbeeld naar de pion verderop rennen of skippyballen, of een liedje zingen, of de grote boom verderop aanraken) en het dan nog een keer proberen.

30-60 minuten om dieren kaartjes te maken. 5 minuten om de jonkies te verstoppen.

• Dierenkaartjes.
  • Bekers.
  • Verzamelplek voor de gevonden setjes/jonkies.

Zoals bij ‘echt’ memory kan je eindeloos variëren in het thema. Denk aan:

• Gekleurde paaseitjes met Pasen.
  • Kerstballen met kerst.
  • Herfstblaadjes en paddenstoelen in de herfst.
  • Planeten op ruimtekamp, of safaridieren tijdens een Ghana-opkomst.
  • Scoutingvariant voor kennis testen en / of uitbreiding.
  • Bij welpen zou je deze activiteit kunnen gebruiken als onderdeel van het insigne Spelexpert.
Lees 9778 keer Laatst aangepast op maandag, 30 november 2020 19:37