vrijdag, 28 oktober 2016 09:48

Het deugden spel - Dankbaarheid

Scouts leren te verwoorden wat dankbaarheid is.

In de gezellige decembermaand zijn er veel momenten om de deugd dankbaarheid in het licht te zetten. Dankjewel, bedankt, ik ben blij met... ik waardeer...  Allemaal verschillende woorden om je dankbaarheid te uiten. 5 december is bijvoorbeeld de internationale dag van de vrijwilliger. Wij zijn bijvoorbeeld erg dankbaar dat ze bestaan. Zonder vrijwilligers zou er geen wekelijkse scouting opkomsten kunnen zijn.

Activiteit 1: video dank je wel

Bekijk met de hele groep het filmpje waarin in 29 talen 'Dank je wel' word gezegd

Activiteit 2: de deugden kaart Dankbaarheid

Lees met de kinderen de kaart Dankbaarheid van het Deugdenspel en bespreek de verschillende zinnen.

• Wat spreekt je aan?
  • Wanneer vind je het makkelijk om dankbaar te zijn?
  • Bespreek voorbeelden, vertel ook zelf hoe je dankbaarheid bij de kinderen hebt gezien.
  • Welk deel van 'dankbaar zijn' vind je moeilijk?
  • Wat kan je helpen om te groeien om meer dankbaar te zijn?

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, zijn er veel verschillende manieren om aandacht te besteden aan deze deugd.

Activiteit 3: maak een alfabetlijstje

Maak een alfabetlijstje, verzin bij elke letter waar je bij Scouting dankbaar voor bent.

A: Ik ben blij met de vriendschap van Annelies, ik vind haar aardig.
B: Ik word blij van een spel in het Bos
C: Bij het kampvuur Canons zingen is gezellig
D: Ik word vrolijk als ik mijn Das weer mag dragen
E: ...

Activiteit 4: maak een filmpje

Maak een filmpje, waarin ieder kind uit de groep 'dankjewel' kan zeggen voor de leiding.

Activiteit 5: dankbaarheidsdagboek

Houd een dankbaarheidsdagboek bij, individueel of samen.
Kijk deze maand elke dag naar de dingen/momenten/mensen waar je blij van wordt. Het bijhouden van een dagboek maakt je bewust van alles waar je dankbaar en blij over bent. Je wordt meer gericht op het positieve in het dagelijks leven. Voor welke mensen ben je dankbaar, waarom? Voor welke dingen, plaatsen, deugden, ervaringen..?

Iets om mee te filmen

Zorg voor rustige sfeer in de groep.

Tip

Deze activiteit is erg geschikt als (onderdeel van) een aandacht.

Lees 4628 keer Laatst aangepast op dinsdag, 04 februari 2020 14:57