zondag, 01 december 2019 15:56

Rainbow Jenga

Regenboogjenga is een leuk spel, maar je kan het ook als gespreksstarter gebruiken om over LHBT+ te praten met je jeugdleden. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen vragen waar de regenboogkleuren voor staan en waar ze dat weleens gezien hebben (internet/pride/café). Zo kom je er al snel achter hoe ze erover denken. Stel dat er een LHBT+ jeugdlid in je groep zit (en die kans is best groot), dan is het voor diegene makkelijker om zichzelf te accepteren of uit de kast te komen als die weet dat medescouts en leiding al iets over het onderwerp LHBT+ weten.

We gaan ervanuit dat je weet hoe gewone Jenga werkt. Je kunt er een Rainbow Quiz van maken, door een aantal blokken te nummeren of van een kleur te voorzien. Voeg de spelregel toe dat steeds als iemand een blok met een kleur of nummer uit de toren trekt, diegene de vraag moet beantwoorden bij het blok hoort.

• Jenga natuurlijk. Je kunt eventueel zelf een XL variant maken met houten balkjes.
  • De quizvragen en de goede antwoorden vind je in de bijlage.

• De naam Jenga komt uit het Swahili en betekent "bouwen".

Aanvullende informatie

Lees 2006 keer Laatst aangepast op maandag, 31 oktober 2022 08:07