zondag, 17 november 2019 11:46

Kerst versieringen in Hotsjietonia / Jungle

De bevers maken kerstversieringen en geven die aan een ander. Ze doen en betekenen iets voor een ander.

Thema introductie Bevers

Bij Fleur en Keet Kleur staan gezellige kerstliedjes op als Stuiter binnen komt lopen. af en toe zingen ze lekker hard mee met de nummers. Terwijl ze dat doen ligt de hele tafel vol met papier, scharen, kralen ijzerdraadjes en nog veel meer. Het is Stuiter al snel duidelijk: Ze maken kerstversiering!

Thema introductie welpen

Bij de Guha grotten is het een drukte van jewelste. een paar jungle dieren maken muziek en zingen daarbij kerstliedjes. Mor en Rikki Tikki Tavi zijn met verschillende materialen neer en gaan daar mooie kersversieringen mee maken.

De activiteit

De bevers en welpen maken kerstversieringen om in een kerstboom te hangen of de ruimte mee te kunnen versieren.

Bijvoorbeeld

• 'Glas in lood' maken: Print het bestand uit op een doorzichte printbare sheet. De jeugdleden kleuren de sheet in met raamstiften, glasstiften of krijtstiften. Vervolgens wordt de sheet gelamineerd en uitgeknipt. Met de perforator wordt er van boven een gaatje in geponst. Door het gaatje kun een een touw of cadeaulint rijgen om het raam op te hangen.
  • Kerstvenster maken; Een venster vol kleur over de verschillende gebeurtenissen rond kerstfeest. De jeugdleden knippen of prikken de lichtgrijze delen uit het venster en plakken er gekleurd vliegerpapier achter. Op de stippellijnen kun je het venster vouwen, zodat het kan blijven staan.
  • Kerstlantaarn 1, Kerst lantaarn 2, of Kerst lantaarn 3 maken: Mooie lantaarn die de jeurgdleden kunnen inkleuren en in elkaar zetten. Als je hem print op 80 grams wit papier, kun je er een waxinelichtje met batterij inzetten, dan schijnt het licht door het papier. Deze lantaarn uitprinten op A3-formaat.
  • Kersthanger
  • Kerstbal
  • Sneeuwpop hanger

Tijdens de volgende opkomst gaan ze naar een verpleeghuis en versieren daar met hun kerstversieringen een nog lege kerstboom of meerdere kerstbomen. De leiding heeft (ruim) van tevoren contact opgenomen met het verpleeghuis om te overleggen en toestemming te vragen.

Er kunnen ook andere versieringen worden gemaakt die de bewoners op hun nachtkastje kunnen zetten. Of in de huiskamer van een afdeling of de grote hal.

Materiaal om kerstversieringen te maken, bijvoorbeeld

• Karton
  • Glitter papier
  • Lintjes
  • Vliegerpapier
  • Wc rolletjes
  • Wol
  • Stofjes
  • Watten
  • Eventueel natuurlijk materiaal zoals dennenappels.

Gebruik voor bevers veilige scharen.

Maak van te voren van karton sterren en kerstballen. Dan kunnen de bevers die meteen versieren.

Lees 2592 keer Laatst aangepast op zaterdag, 18 april 2020 11:17