zondag, 08 april 2018 15:05

Durven, doen en waarheid: vertel een geheim

Veilig voelen in de (roverscouts)groep, groepscohesie versterken door geheim(en) over jezelf te delen met elkaar.

De groep bedenkt een aantal doe-opdrachten die horen bij de onderdelen van een normale opkomst (denk aan suffe dingen die je doet zoals theezetten, koekjes uitdelen, enz). Durf-opdrachten worden in een huiswerkopgave (bv via w'app brainstormen) vooraf door de leden van de groep bedacht en aan het begin van de opkomst op kaartjes beschreven.

De persoon die aan de beurt is kiest of hij die ronde iets gaat vertellen (waarheid) en anders moet hij/zij iets uitvoeren: doen of durven. De waarheid-vragen worden door de vorige speler bedacht (al dan niet met suggesties vanuit de groep). Iedere doe opdracht heeft een vast aantal punten, het alternatieve durven krijgt een puntenaantal die vooraf aan de uitvoering door de leden toegekend wordt. Dit wordt gedaan zodat het per persoon aansluit op hetgeen bij de uitgedaagde zijn/haar comfort/uitdagingszone past. Uiteraard krijgen de personen met de meeste punten een geweldige prijs die hij/zij eventueel kan delen met de groep.

• Kaartjes
  • Scorelijst
  • Geweldige prijs

• Denk aan het voorbereiden met en een (neutrale) spelleider die de (sociale/emotionele) veiligheid en het groepsproces kan begeleide. Denk aan iemand met een antrolopogie/management, sociaalpedagogische of psychologische achtergrond.
  • Zie verder tips, de groep zal als geheel iets moeten durven, bijvoorbeeld dat opdrachten zodanig zijn dat je ze zelf ook wel zou durven (mee)doen.

• Hou het luchtig, zorg voor een sfeervolle omgeving (bv kampvuur).
  • Zorg voor voldoende doe-opdrachten die bijdragen aan de sfeer van de opkomst, uiteindelijk gaat het om de inhoud en het leren van elkaars kwaliteiten/karakteristieken.
  • Hou er bij de durfopdrachten rekening mee dat ze een zodanig ondferwerp hebben dat ze uitdagend zijn op sociaal/emotioneel vlak uitdagend, maar wel haalbaar zijn door steun vanuit de groep.
Lees 2462 keer Laatst aangepast op zondag, 30 juni 2019 20:23