Explorant

Samen koken voor een goed doel; alias het programma 'over de kook'.

De explorers gaan samen één middag / avond een Scoutingrestaurant runnen. De gasten (van zowel binnen als buiten Scouting) reserveren en betalen iets meer dan de daadwerkelijke kosten. De winst die er gemaakt is gaat naar een goed doel. Dit goede doel kan het zomerkamp zijn, opknappen van het clubhuis of een doel buiten Scouting. Bijvoorbeeld Serious Request, een opknapbeurt van de lokale molen, of iets dergelijks. Je kunt ook denken aan 50 / 50: de helft van de opbrengst gaat naar een goed doel, de helft is voor je zomerkamp.

Controleer bij de gemeente of er vergunning nodig is (met name als je ook buiten je groep reclame voor maakt en / of alcohol wilt schenken).

• Ruim voor de activiteit: reclame maken binnen en buiten de groep (vraag om reserveringen ivm de boodschappen) denk aan advertenties in lokale bladen, posters in winkels , flyers om uit te delen enz.)
  • Boodschappen halen
  • Materialen klaar zetten

Evt sponsers zoeken; bijvoorbeeld:

• Een lokale supermarkt wil soms de boodschappen leveren voor hun inkoopsprijs tegenover een advertentie op de menu kaart of iets van vlaggetje / balonnen in de eetruimte.
  • Of het lokale restaurant voor voldoende borden, glazen en bestek.

Hierna ga je de maaltijd koken. Dit kan zo klein of groot zijn als dat je het zelf maakt; van pannenkoekenfestijn tot heus 3 gangen diner, van high tea of picknick tot barbeque

• Reclamemateriaal, denk aan advertenties in lokale bladen, posters in winkels, flyers om uit te delen enz.
  • Boodschappen.
  • Kookkist(en) met inhoud + gasflessen of voldoende kook materiaal in de keuken.
  • Voldoende borden glazen en bestek.

• Controleer bij de gemeente of er vergunning nodig is (met name als je ook buiten je groep reclame voor maakt en / of alcohol geschonken word).
  • Ga bij de gebouwbeheerder na of er (in verband met brandveiligheid) ook een maximum aan deelnemers in het gebouw aanwezig mogen zijn.
  • Verplicht reserveringen: hierdoor weet je hoeveel eters je krijgt en hoeveel boodschappen je moet halen.
  • Laat gasten bij aanvang betalen, dan hoef je daar in ieder geval niet meer aan te denken.
  • Regel een bar idee en serveer voor een klein bedrag fris en (licht) alcoholische dranken (eerste drankje gratis). Dit kan eventueel via stempelkaart idee.
  • Hoe meer reclame, hoe meer mensen (en geld) het oplevert. Maar, meer mensen betekent ook meer werk.
  • Bespreek van te voren wie welke taak op zich neemt (boodschappen, alles klaar zetten, voorbereiden van het koken en het koken zelf, bediening, afwas en opruimen).
  • Zorg voor niet te veel keuze in bijvoorbeeld drinken / eten. Hierdoor houd je de kosten laag.
  • Afwas kan op de kampmanier: iedereen zijn eigen bordje afwassen, voor extra geld willen de explorers natuurlijk ook afwas voor ze doen.
  • Deze activiteit is natuurlijk ook leuk voor scouts en andere speltakken.
  • Bedenk hoeveel gasten je minimaal wilt en maximaal kunt houden. Het moet wel leuk blijven. Bij een grote opgave kun je evt. in 2 ploegen gaan eten (bijvoorbeeld 5 en 7 uur). Het nadeel is dat de eerste ploeg niet na kan zitten.
  • Leg een gastenboek neer. Dit is vooral nadien erg leuk om na te lezen.
  • Schenk geen alcohol aan iemand onder de 18.
  • Koppel de dag aan een leuk evenement bijvoorbeeld een koek en zopie tent bij de schaatsbaan, nationale pannenkoekendag (vrijdag in maart), nationale picknikdag (hemelvaartsdag) of een eettent op de vrijmarkt van Koningsdag.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 1 Einde aan armoede.

• Houd vluchtroutes vrij.
Lees 2766 keer Laatst aangepast op donderdag, 10 februari 2022 18:59