Curling anders!

Scouts bezig laten zijn met een ander soort spel. Aanleren van teamwerk en samenspel.

Bij voorkeur speel je dit spel buiten. Maak een baan van circa 20 meter lengte met een glad oppervlak, wat goed glijdt. Gebruik bijvoorbeeld landbouwzeil dat je bedekt met een groene zeeplaag. Aan één uiteinde schilder je een drietal cirkels in elkaar. Iedere cirkel levert een ander aantal punten op en de binnenste en kleinste cirkel natuurlijk de meeste.

Iedere ploeg krijgt 6 of 12 oude strijkijzers waarvan het snoer is verwijderd. Om de beurt mag een ploeglid een strijkijzer over de baan schuiven. Er wordt om en om gespeeld: nummer 1 van ploeg 1, dan nummer 1 van ploeg 2, nummer 2 ploeg 1, etc. Dit gebeurt vanaf een beginlijn, aan het andere uiteinde van de baan. De bedoeling is om zo dicht mogelijk bij de binnenste cirkel te komen. Strijkijzers van de tegenpartij mogen weggestoten worden. Wie scoort de meeste punten?

Opbouwen van de baan: circa 50 minuten. Verzamelen van strijkijzers; wellicht enkele weken.

• Landbouwzeil.
  • Verf om cirkels te schilderen (waterbestendig in verband met de zeep).
  • Eventueel kun je de cirkels ook maken met tape.
  • Groene zeep en water.
  • Circa 12/24 oude strijkijzers afhankelijk van het aantal leden in twee ploegen. Deze strijkijzers kun je wellicht halen bij de gemeentewerf. Of vraag een electronicawinkel om ingenomen strijkijzers voor je achter te houden. Bij sommige verenigingen en scholen staan groene bakken waarin afgedankte huishoudelijke apparaten worden verzameld.

• Let er op dat er niet iemand recht achter de baan gaat staan.
  • Het gaat hier om schuiven en niet om gooien!
  • Lever de afgedankte strijkijzers na gebruik in bij de gemeentewerf of een inzamelstation zodat ze op een verantwoorde manier kunnen worden gerecycled.

• Zorg ervoor dat de stekkers van de strijkijzers zijn!
Lees 2954 keer Laatst aangepast op vrijdag, 30 oktober 2020 10:33