zondag, 08 september 2024 13:52

Historische wandeling

De geschiedenis van je stad of dorp ontdekken en deze verhalen aan de rest van de groep overdragen.

Een historische wandeling is een (meestal toeristische) wandeling door een stad of door de omgeving. Meestal aan de hand van een papieren routebeschrijving of bewegwijzering, voert het de wandelaar langs bezienswaardigheden.

De scouts krijgen de eerste opkomst de opdracht informatie op te zoeken van een bezienswaardigheid uit de omgeving van het clubhuis. In grote steden is het soms mogelijk een keuze te maken uit een aantal thema's, bijvoorbeeld kunst of architectuur. Een bekend voorbeeld is de art-nouveau-wandeling in Brussel of de wereldberoemde Ghosthunt of York (stadswandeling met spookverhalen).

Laat de scouts onderzoek doen naar de geschiedenis van jullie woonplaats en duikt dieper in één historisch gebouw, feit, persoon. Eventueel kan het uitzoeken ook in duo's gebeuren.

De volgende opkomst wandel je, met de hele groep vervolgens langs de plekken in de woonplaats die met die stukjes geschiedenis te maken hebben. De scouts vertellen de rest van de groep op hun plek wat zij over dat stukje historie gevonden hebben.

Let tijdens het wandelen op de verkeersregels.

Nodig iemand uit je woonplaats uit om te komen vertellen over een gebeurtenis of gebouw uit de geschiedenis.

Sommige plaatsen hebben al een historische wandeling of fietstocht. Deze is leuk om uit te voeren en de jeugdleden dingen te laten opzoeken over de gebouwen die je tegenkomt.

Aanvullende informatie

Lees 116 keer Laatst aangepast op zaterdag, 28 september 2024 10:25