zondag, 19 februari 2023 15:14

Roeien bij iemand anders (Waterspel)

De explorers gaan kennis maken met andere vormen van roeien dan in een vlet.

Er zijn in Nederland zo’n 125 roeiverenigingen. Nederland kent naast algemene verenigingen ook studentenverenigingen. Op een vereniging kan je leren roeien en daar is het juiste materiaal beschikbaar om te kunnen roeien.
Roeien is voor iedereen

De roeisport is er voor alle leeftijden. Je kunt vanaf acht jaar terecht bij een roeivereniging in jouw buurt om te leren roeien. Voor junioren zijn er competities en wedstrijden om aan deel te nemen. Een groot gedeelte van de roeigemeenschap bestaat uit studentenroeiers die in hun studietijd beginnen met roeien. Het mooie aan roeien is dat je het tot zeer late leeftijd kunt blijven doen, zowel in de boot als binnen op een ergometer.
Verschillende roeivormen

We kennen veel verschillende roeivormen. De ene roeivorm heeft een wedstrijdkarakter waarbij de andere roeivorm een meer recreatief karakter heeft. Daarnaast is er onderscheid te maken in gladwaterroeien en roeien op zee: Coastal Rowing. Voor scholen en bedrijven zijn er speciale programma’s ontwikkelt zoals het Nederlands Schoolroeikampioenschap en bedrijfsroeiklassementen.

Ga op zoek naar een roeivereniging bij jullie in de buurt.  Er zijn heel veel verschillende vaartuigen waar in je kunt roeien:

• roeiboot (skiff)
  • sloep
  • kano
  • drakenboot

Zoek contact en vraag of je de roeivereniging mag bezoeken en of zij een workshop kunnen geven en dat jullie ook mogen roeien.

Bespreek na de opkomst met elkaar de verschil tussen roeien in een vlet/kano en bij de roeivereniging.

Contact gegevens van roeiverenigingen

Vraag bij de roeivereniging wat je mee moet nemen, denk hierbij aan je reddingsvest.

• Nodig de roeivereniging uit om een keer te komen roeien in een vlet.
Lees 293 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 september 2023 20:01