zondag, 04 september 2022 14:15

The Internet Games

(1 Stem)

Wie is het handigste in het gebruik van het WereldWijdeWeb en scoort de meeste punten?

Alweer een tijdje geleden, namelijk in 1991, werd de eerste webpagina gelanceerd. Sindsdien zijn er vele miljoenen websites ontstaan en is het internet niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Informatie is daardoor veel makkelijker en sneller toegangelijk dan daarvoor. Maar wie is eigenlijk het handigst in het gebruik hiervan?

De explorers gaan aan de slag met The Internet Games. Een bloedstollende wedstrijd waar alle internet-skills in de strijd gegooid zullen moeten worden. Ze gaan uitzoeken wie het handigste is in het gebruik van internet.

Dit kan op een aantal manieren, bijvoorbeeld

• Wikipedia-race: Wie kan het snelst van de ene Wikipedia-pagina bij de andere komen door op de pagina door te klikken? Wie gaat er het snelst van Miley Cyrus naar de bromvlieg?
  • De Zoek-race: Wie vindt het snelst een antwoord op een lastige vraag? Dat hangt helemaal af van de zoekopdracht, en ook welke zoekmachine je gebruikt.

Wie het meeste en de snelste antwoorden heeft, die wint!

• Computers
  • Telefoons
  • Internet

• Begin de wedstrijd met een paar Scouting gerelateerde vragen, of vragen die specifiek zijn voor jullie vereniging of woonplaats.
  • Laat de deelnemers zelf een paar zoekopdrachten formuleren. Dan komen hun eigen vragen later terug in de wedstrijd, en scheelt weer in de voorbereiding.
  • Wanneer je met z'n allen van dezelfde wifi (van het clubhuis) gebruik zou maken, kan het zijn dat deze trager wordt. Om het spel eerlijk te houden, is het belangrijk om af te spreken dat men dan niet hun eigen (snelle) internet bundel aanspreekt.
  • Leg eventueel uit hoe je gebruik maakt van operatoren in Google, hoe geavanceerd zoeken werkt en hoe je reverse image search gebruikt.
  • Voor een variant van dit spel laat je de leden van thuis of van de kringloop encyclopedieën, woordenboeken en telefoonboeken meenemen. Speel nu het spel zonder gebruik van het internet. Laat zo de deelnemers ervaren hoe het vroeger voor het opduiken van het internet ging. Lukt het opzoeken in boeken ook en wat gaat er precies anders?

Aanvullende informatie

Lees 998 keer Laatst aangepast op zaterdag, 05 november 2022 20:09