dinsdag, 29 september 2020 15:38

Foto’s van toen en nu

(1 Stem)

Je wordt je bewust van de geschiedenis van je eigen buurt/stad.

Op oude foto's zie je hoe het leven van toen ging. Maar wat gebeurt en nu op die plaats. Sommige gebouwen hebben hele andere doeleinden gekregen. Andere zijn verdwenen en op diezelfde plek staat nu iets heel anders. Ga op zoek naar de geschiedenis en het heden van je eigen omgeving door afbeeldingen van toen en nu naast elkaar te leggen.

Handige links

• Oude foto’s van je eigen buurt of stad
  • Fototoestel of telefoon

• Let op je eigen veiligheid bij het maken van de hedendaagse foto.
  • Denk an privacywetgeving.

• Probeer op foto op dezelfde plaats te maken waar de oude ook is genomen. Laat typische dingen van nu op de foto zien. Zodat deze goed te dateren is. Probeer de Foto van toen en nu (met duidelijke jouw scouting aanwijzing) te plaatsen in het plaatselijk regionale kranten. Zo gebruik je deze activiteit ook voor publiciteit.
  • Neem contact op met de plaatselijke oudheidkamer/museum, stadsarchief of historische vereniging. De samenwerking levert voor een ieder mooie nieuwe contacten op. Je kunt het ook dichter bij huis zoeken.  Kijk in het oude fotoboek van je eigen ouders en grootouders. Daar staan ook prachtige voorbeelden van verdwenen tijden in.
  • Je kunt van de twee fotoś een memoryspel maken als spelmateriaal in je groep. En als jullie het helemaal uitgebreid hebben kunnen spelen is het misschien wel interessant om uit te geven en te verkopen als sponsor actie.
  • Als je je spel gespeeld hebt en klaar bent met de fotoś is het voor activiteitenbegeleiders is woongroepen bruikbaar materiaal om met de bewoners te spelen. Het praten over vroeger en nu frist het geheugen op en houd mensen scherp. Zoek contact de activiteitenbegeleiders en laat je spel achter. Vermeld dit in hun krantje of de plaatselijke krant. Voor hun een leuke activiteit voor jullie publiciteit.
Lees 907 keer Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2020 12:33