zondag, 24 mei 2020 14:47

Verbonden missie; samen sterk met touw

Wordt team door samen te werken door opdrachten met touw uit te voeren.

Tijdens deze spelen is het de bedoeling om met je nest / ploeg / subgroebje samen te werken om het einddoel te bereiken. Bij elk samenwerkingsopdracht staat touw centraal. Door de lengte van touw is communicatie tijdens het spel dus van grood belang. Bijvoorbeeld om het voorwerp in de juiste richting te laten bewegen of om de actie te kunnen voltooien.

De timer loopt! Welk ploeg heeft de beste tijd?

Touw ontwarren

Er wordt een lang, dik touw op een hoopje gegooid in het midden van de groep. Vervolgens vraag je alle jongeren het touw met hand vast te pakken. De opdracht is om het touw terug te ontwarren zonder de handen los te laten en uiteindelijk op een rij te staan met de handen aan een ontward touw zonder knopen.

Touwbrug

Er is een overstroming geweest. De hulpverleners hebben alleen een dik koord om over het overstroomde gebied te raken, om zo het ‘pakketje geneesmiddelen en dekens’ (kleine doos) naar de overkant te brengen en daar de slachtoffers van de overstromingsramp te helpen. Er is een koord gespannen tussen twee bomen, die 3 à 4 meter van elkaar staan. Een meter hoger hangt een tweede koord aan één van deze bomen.

Deze koord reikt maar tot halverwege de tweede boom. De jongeren moeten proberen van de ene naar de andere boom te wandelen over het touw, terwijl ze het pakketje meenemen.

Spinnenweb

Maak met touw een spinnenweb dat je tussen bijvoorbeeld twee bomen spant. Maak het web zo dat er evenveel gaten zijn als jongeren. Zorg ook voor gaten van verschillende grootte. Alle deelnemers moeten via het web aan de andere kant zien te geraken. Wie het touw aanraakt, moet terugkeren. Elk gat mag maar één keer worden gebruikt.

Touwspel

Zorg voor een vierkante plaat van ongeveer 40×40 cm (of iets anders dat stevig is) met x gaatjes, bevestig daaraan x stukken lang touw (x = het aantal jongeren), gelijk verdeeld over de vier zijden. Verder heb je nog een bekertje water en een binnenband van een fiets nodig. Iedere deelnemer neemt het uiteinde van een touw, gaat in de kring staan en trekt het touw aan zodat het bord in het midden blijft hangen. Je zet op het bord een plastic bekertje gevuld met water. Een van de jongeren krijgt een fietsband. Het is de bedoeling dat ALLE jongeren door de fietsband kruipen zonder dat het bekertje water valt. Het aantal jongeren heeft geen belang, maar hoe groter de groep, hoe moeilijker het is om samen tot een oplossing te komen. Maar daarom is het natuurlijk niet minder fijn!

Haringen in een tonnetje

Verbind 5 a 6 touwen, op het punt waar de touwen bij elkaar komen zit een haak. Pak, als team, met de haak een haring op en verplaats hem naar de ton (pion). Eenmaal in de ton moet natuurlijk de haring weer uit de haak. Gedurende het gehele spel mag niemand de haring of de pion fysiek aanraken. Natuurlijk kan je bij jongere jeugdleden er voor kiezen om de haring al aan de haak te doen en dat ze hem alleen in de pion (die een paar meter verderop staat) moeten krijgen zonder dat de haring de grond raakt.

Kracht toren gebouwd

Iedereen trekt tegelijkertijd aan de touwtjes, dat kan niet goed gaan. Hoe komen de blokken toch tot een toren die blijft staan? Alle touwen zitten vast aan het elastiek die net om de blokken heen past. Trek iemand te hard dan valt het blok.Maak als team zo snel mogelijk een blokentoren van 3 blokken.

Ballonnen Basketbal met bewegend net

Maak voor ieder lid een touw vast aan een hoepel. Vang met deze hoepel de ballon voordat deze op de grond komt.

Welpen thema introductie verhaal:

Rikki Tikki Tavi wil graag dat de welpen in teamverband werken. Daarom heeft hij bij de Talaab poel meerdere samenwerkingsspelen klaarstaan. Rikki Tikki Tavi heeft uit de jungle veel lianen gepakt en heeft daarmee samenwerkingsspelen bedacht.

• Touwen
  • Voorwerpen voor de acties, zoals: pionnen, grondpennen, hoepels, ballonnen, en dergelijke

• Laat het team zelf hun strategie bedenken, maar grijp in help ze op weg wanneer ze er niet uit komen.
  • Dit spel kan je ook als post gebruiken tijdens een groter spel. Dan heb je de materialen ook niet tegelijkertijd nodig en heb je dus minder nodig. Zorg er dan wel voor dat de ploegen niet bij elkaar af kunnen kijken en zo een nog betere tijd kunnen neerzetten omdat ze hebben kunnen zien welke tactiek goed of minder goed werkt.

Aanvullende informatie

Lees 1507 keer Laatst aangepast op zondag, 05 mei 2024 16:51