Mini-pionieren

(1 Stem)

Bevers de basis van pionieren bijbrengen.

De bevers gaan op bezoek bij Bas Bos. Bas vertelt de bevers over het bos waarin hij met zijn vrouw woont. In het bos ligt heel veel hout en daar bouwt Bas prachtige objecten mee. Een buitenkeuken in zijn tuin, een brug over het riviertje en zelfs een schommel en een wip, zodat Stuiter lekker kan komen spelen. Hij gebruikt daarvoor een echte Scoutingtechniek, namelijk pionieren. Leg de bevers aan de hand van eenvoudige voorbeelden uit wat pionieren is. Bas vindt het erg leuk als de bevers hem later ook kunnen helpen om nog meer mooie objecten in het bos te pionieren, maar dan moeten de bevers eerst goed oefenen.

De bevers pionieren met satéprikkers en spekjes. De spekjes zorgen voor de verbinding. De bevers kunnen beginnen met een piramide (een voorbeeld vooraf maken maakt het voor de bevers het meest duidelijk). Ze kunnen de verschillende piramides aan elkaar verbinden en dan ontstaat er een grotere piramide.

Wat kunnen de bevers nog meer verzinnen. Zelf een wip pionieren?

En na afloop is het dolle pret, want dan mogen ze de kunstwerken weer afbreken en de spekjes opeten.

• Satéprikkers.
  • Spekjes.
  • Voorbeeldpiramide.
  • Bas Bos in zijn houthakkersoutfit (optioneel).
  • Een groot pionierobject (vraag de scouts om hulp).
  • Foto's van pionierobjecten.

• Voor de oudste bevers is het leuk om een stapje verder te gaan en bijvoorbeeld een platte knoop uit te leggen.
  • Een leuke variant is het pionieren met bamboestokjes en elastiekjes. Ook kan je met winegums pionieren, of met dropveters knopen.

• Satéprikkers kunnen nog wel eens splinteren. Dus kijk uit voor splinters in de spekjes en de vingers.
Lees 6479 keer Laatst aangepast op donderdag, 20 augustus 2020 10:33
Meer in deze categorie: « Uitvindingenrace Killerbal »