donderdag, 17 juni 2021 13:01

kikker tikkertje

Energie kwijt raken.

Themaintroductie welpen

Dahinda zit bij de Talaab poel in het water te kijken. Mowgli en Shanti willen graag weten naar wat Dahinda zit te kijken. Ze wijst het water in en zegt dat daar haar kinderen aan het zwemmen zijn. 'Maar dat zijn visjes' roept Mowgli verbaast uit.

Dat klopt verteld Dahinda: kikkers zijn amfibieën, ze leven op het land en ademen lucht in met hun longen. Hun eitjes leggen ze in het water (kikkerdril). Na een paar dagen komen uit de eitjes kleine kikkervisjes die we dikkopjes noemen. De dikkopjes hebben kieuwen en een staart en lijken meer op een visje dan op een kikker. Na 6 weken krijgen ze achterpoten, voorpoten en longen en veranderen ze langzaam in een kikker, ze moeten dan boven water ademen. Dit proces noemen we metamorfose.

In een homp kikkerdril kunnen wel meer dan 1000 eitjes zitten. Die worden niet allemaal volwassen kikkers, want er zijn veel natuurlijke vijanden. Kikkervisjes worden gegeten door o.a. watertorren, vissen, salamanders en libellen-larven. De grootste vijanden van kikkers zijn o.a. reigers, ooievaars, buizerds, ratten en egels.

Om het nog duidelijker te maken heeft Dahinda een tikspel bedacht.

Een tikspel: Hoeveel kikkers groeien op van kikkerdril, dikkopje tot kikker zonder opgegeten te worden? Speel dit spel met de hele groep  op een grasveld of een plein.

Er zijn 4 stationnetjes waartussen gerend gaat worden. Dit zijn de 4 fases van metamorfose:

1. kikkerdril,
  2. dikkopje,
  3. dikkopje met poten en longen,
  4. kikker.

Tussen elk stationnetje loopt een tikker, een natuurlijke vijand:

• 1-2 geelgerande watertor
  • 2-3 stekelbaars
  • 3-4 blauwe reiger.

Op een stationnetje ben je veilig en kun je niet getikt worden. Laat eerst 1 jeugdlid rennen. Dit jeugdlid zal direct getikt worden. Laat vervolgens meer jeugdleden tegelijk rennen. Hoe meer jeugdleden rennen, hoe groter de kans dat er enkele kinderen het vierde stationnetje halen.

Dit spel illustreert dat er veel eitjes nodig zijn om enkele volwassen kikkers over te houden die weer opnieuw eitjes kunnen leggen.

Kaartjes van de verschillende stadia van kikker

• kikkerdril,
  • dikkopje,
  • dikkopje met poten en longen,