Dineren in het donker

Hoe smaakt eten als je niet kan zien wat je eet? Stel je zintuigen op de proef en schakel het zicht uit!

Blinden en (zeer) slechtzienden kunnen niet altijd zien wat ze eten. Deze activiteit is een inlevingsactiviteit in hoe het is om iets simpels - namelijk eten - te doen terwijl je jouw omgeving niet kunt zien. Daarnaast heeft eten in het donker een bijkomend effect: sommige dingen eten mensen niet omdat ze er niet "lekker" uit zien. Maar hoe smaakt het eten als je niet kan zien wat je eet?

Verdeel de groep in 4 groepjes:

• 1 groepje verduistert het lokaal (en maak menu’s in braille).
  • 1 groepje maakt het voorgerecht.
  • 1 het hoofdgerecht.
  • 1 het nagerecht.

Laat de groepjes zelf onafhankelijk van elkaar het gerecht maken (in aparte ruimtes). Dek een tafel met stevig serviesgoed, blindeer de ruimte waarin je gaat eten en zorg dat iedereen aan tafel gaat zitten. Bereid een (warme) maaltijd voor. Dit kan met een aantal insteken:

1. 1 persoon (of 2) bereidt de maaltijd voor zodat bijna niemand weet wat er gegeten gaat worden.
  2. Merendeel van de groep is geblinddoekt en bereidt samen een maaltijd voor. Uit veiligheidsoverwegingen is het dan wel verstandig om een aantal kijkende mensen te hebben.

Bij het serveren van het diner zijn er ook twee opties. Je kan er voor kiezen in het donker het eten binnen te brengen. Of bedek het eten en als iedereen zit en eten heeft doe je het licht uit en mogen ze de bedekking eraf halen. Zodra alle voorbereiding is gedaan, kan het diner van start gaan. Belangrijk is dat 2 personen de coördinatie hebben en verantwoordelijk zijn voor het opdienen van het eten. Zorg ervoor dat het lokaal verduistert is en dat de tafels gedekt zijn en de menu kaarten klaar staan. De leden gaan aan de tafels zitten en doen een blinddoek om (das of theedoek). Het eten wordt geserveerd, lokaal weer verduistert en de blinddoeken mogen af.

Nabespreking
Bespreek na afloop hoe de activiteit ervaren is. Behandel de volgende punten:

• Vraag aan iedereen wat ze gegeten hebben.
  • Heeft het gesmaakt?
  • Hoe was het om niet te kunnen zien wat je eet en alleen maar alleen te kunnen ruiken en voelen?
  • Smaken bekende dingen in het donker hetzelfde?
  • Is het makkelijker om onbekende dingen te eten als je het niet kan zien?
  • Vond je het lastig om bijvoorbeeld op te scheppen, je eten op je bord te vinden en je eten te snijden?
  • Bekijk hoe de tafel er nadien in het licht er uit ziet. Is er veel geknoeid? Zijn alle borden leeg gegeten? Komt dat omdat het niet lekker was of omdat je het eten niet kon vinden?
  • Enz.

• Diverse hapjes of een maaltijd om te eten.
  • Gedekte tafel.
  • Materiaal om het lokaal te verduisteren (licht uit is vaak niet donker genoeg).

• Denk aan allergieën.
  • Zorg voor stevig servies want er gaan dingen (om)vallen. Daarnaast moet je met onder andere messen rekening houden dat je niet kunt zien waar het snijvlak zit. Zorg dus dat de messen niet te scherp zijn, en waarschuw de jeugdleden.
  • Zorg ervoor dat nooduitgangen duidelijk zijn en vrij van materialen

• Je kan ook aan iedereen vragen iets mee te nemen maar erbij melden dat er niet overlegd mag worden.
  • Als extra aanvulling kun je contact zoeken met iemand die blind of slecht ziend is. Laat hem of haar de avond leiden. Hierdoor kun je tot verrassende inzichten komen.
Lees 4379 keer Laatst aangepast op dinsdag, 19 oktober 2021 17:10