vrijdag, 17 augustus 2018 21:08

Scouting Scrabble

Puzzelen en plezier maken

Iedereen kent wel scrabble, maar heb je het ook wel eens op de scoutingmanier gespeeld? Het gaat zoals de normale scrabble (zie regels hieronder) maar voor elke bonus die je wilt behalen moet je een opdracht uitvoeren (voorbeeldopdrachten hieronder). Je kan een oud scrabble bord gebruiken maar je kan ook van karton een groot scrabblebord maken.

Regels (zelf aan te passen)

• Woorden mag je verticaal of horizontaal neerleggen
  • Je hebt altijd 7 letters, leg je letters af dan vul je ze daarna weer aan tot 7
  • Als je een blanco blokje inzet dan geef je aan welke letter dit blokje is, dit mag later niet aangepast worden. Het blanco blokje is géén punten waard. Als je een letter van een blanco blokje hebt dan mag je deze voor een letterblokje vervangen voor punten, je krijgt niet de bonus en je beurt is over.
  • Het spel is afgelopen als de blokjes op zijn en de spelers geen woorden meer kunnen neerleggen.
  • De bonus van bijvoorbeeld dubbele letterwaarde wordt toegekend wanneer de opdracht goed uitgevoerd wordt.

Voorbeeldopdrachten:

Individueel

1. Bal 10x hooghouden
  2. Teken in één poging en één beweging een huisje
  3. Binnen een minuut 10 woorden die eindigen op -aar
  4. 20 keer opdrukken in 30 seconden
  5. Geblinddoekt in 30 seconden een vliegtuigje vouwen
  6. Zeg snel 3 keer achter elkaar foutloos: De knecht snijdt recht en de meid snijdt scheef.
  7. Zeg snel 3 keer achter elkaar foutloos: De poetsier poetst de postkoets met de postkoetspoets.
  8. Houdt een spreekbeurt over het onderwerp: vulkaan zonder euh te zeggen of stil te vallen
  9. Bouw binnen een minuut een kaartenhuis van 2 verdiepingen
  10. Noem binnen 45 seconden 8 clubs uit de eredivisie
  11. Noem binnen 45 seconden 5 voorwerp aanwezig op ons eigen kampterrein die beginnen met de A
  12. Doe binnen 30 seconden iedereen zijn das om (verplicht mee werken van de rest)
  13. Maak binnen 30 seconden een vooraf gekozen leiding aan het lachen
  14. Wat is het antwoord op het raadsel? Ik leef in het bos, Ik ben groot en wollig, Ik heb een grote neus, vier benen en een kleine staart, Ik eet graag vis en bessen, Wat ben ik ? Antwoord: een beer
  15. Bouw binnen 1 minuut een dominobaan van 30 stenen, hij moet staan binnen een minuut en zijn geheel omgaan

1 vs 1 (daag een ander team uit)

1. Zo snel mogelijk piramide van 10 bekers bouwen
  2. Wie maakt er als eerste een goede platte knoop
  3. Laat je door een ander ondervragen en zeg een minuut lang geen ja, geen nee en geen uh. Je hebt 3 levens daarna ben je af.
  4. Laat je door een ander ondervragen en zeg een minuut lang geen ja, geen nee en geen uh. Je hebt 3 levens daarna ben je af.
  5. Minuut raden, wie het dichtste bij zit wint
  6. Wie memoriseert de meeste voorwerpen
  7. Ballon laten knappen
  8. Wie heeft als eerste de som correct opgelost --> 99+77+66 = 242