maandag, 30 juli 2018 11:23

Regen op kamp

(1 Stem)

Alternatief programma voor als het regent op kamp.

Tijdens kamp, maar al helemaal tijdens zomerkamp, ga je er van uit dat je de hele tijd actief buiten bezig bent. Een (klein) buitje is daarbij niet erg, maar wat nou als het de hele dag regent, of zelfs meerdere dagen achter elkaar regent wat doe je dan?. hieronder staan een aantal goed uit te voeren programma's:

1. Kleren uit, zwemkleding aan en organiseer een groot moddergevecht, eventueel aangevuld met modderspelen als kwalleballen.
  2. Organiseer een kuuroord in een nabijgelegen binnenruimte. Doe aan yoga, een lachsessie, nagels lakken en massages voor iedereen! Als de batterijen terug opgeladen zijn, kan je het regenweer weer aan.
  3. Blackbox; of ook wel kleur bekennen. Een klassieker van jewelste, maar altijd leuk. Wat moet je doen? “We zetten ons gezellig in een kring. Iedereen krijgt een pen en kleine papiertjes. In het midden van de cirkel staat een pot. Iemand stelt een vraag aan de groep. Bijvoorbeeld: wat vond je het leukste spel tot nu toe? Iedereen schrijft dan zijn/haar antwoord op een papiertje en gooit dit in de pot. Deze anonieme antwoorden worden dan voorgelezen. In het begin stellen we onschuldige vragen, wanneer dit vlot verloopt kunnen we overschakelen naar meer gewaagdere zaken zoals ‘wie vind je de knapste scout van de hele groep?’”
  4. Vertel spookverhalen in de tent.
  5. Ga zwemmen! Nat ben je toch al! Als het binnenzwembad een optie is, dan kan je meteen ook een warme douche nemen. Zo kan je er straks weer helemaal tegen.
  6. Organiseer een water karaoke met veel liedjes, een sing along met een stop-de-band-ronde, …
  7. Verzin spelletjes met een kaartspel zoals: “Iedereen zit op een stoel in een kring. Iedereen krijgt 1 speelkaart. Doel van het spel is zo snel mogelijk doorheen de kring te schuiven en als eerste op je oorspronkelijke stoel te zitten. De spelbegeleider heeft een boek kaarten vast. Hij neemt de bovenste kaart en zegt tegen de groep welke deze is: harten, ruiten, klaveren of schoppen. Als de getrokken kaart een harten is dan mogen enkel alle personen in de kring die een hartenkaart hebben 1 stoel naar links opschuiven. Hij gaat dan op de schoot zitten van die persoon die er reeds zat. Zo gaat het spel verder tot iemand volledig rond is. Let wel: men mag enkel een stoel naar links opschuiven als er niemand op je schoot zit.”
  8. Het verlies- en winspel: In dit spel spelen we niet voor punten, voor de eer of voor geld, nee deze keer gaat het om dingen die we écht nodig hebben. Het principe is heel eenvoudig, eerst en vooral speelt iedereen voor zichzelf. Deze spelletjes kunnen gaan van duels en kaartspelletjes tot grotere groepsspelen met één winnaar. Leuk is ook om dit te doen met gezelschapspelen. Alle spelen volgen hun normale verloop maar er wordt bij het begin van het spel de inzet bepaalt. Voorbeelden zijn ‘een droge broek, tandenborstel, dessert, kussen’ ed. Wie wint krijgt de ingezette voorwerpen van alle andere spelers. Zo kan iemand bijvoorbeeld 5 desserts krijgen bij het avondeten.
  9. Time’s up! Iedereen schrijft 5 voorwerpen of personen op een blaadje die in een grote pot gaan. Daarna worden de teams gevormd. Elk team krijgt telkens 30 seconden om een blaadje te raden. Daarna wordt de pot doorgegeven aan het volgende team. Het doel is om het meeste punten te halen als team. In ronde 1 moet je het voorwerp/persoon beschrijven, in de tweede ronden moet je uitbeelden, in de derde ronde mag je 1 woord zeggen.
  10. Doe een zingevingsactiviteit, of ook wel een scouts own. Maak een knusse tent en bezin even met de hele groep. Hier vind je inspiratie wat je kan doen.

Weinig, maar afhankelijk van wat je gaat doen.

Bij spelen buiten in de regen moet je er rekening mee houden dat er een groot glijgevaar is.

Lees 9129 keer Laatst aangepast op zondag, 19 september 2021 10:17