vrijdag, 08 juni 2018 12:51

Handicap in je speltak, programma van NSGK

De NSGK heeft een lespakket “Handicap in de les” ontwikkeld voor kinderen rond de 10-12 jaar. Voor Scouting heet het handicap in de speltak en is het voor Welpen en Scouts leeftijd. Met dit programma leren kinderen meer over het leven met een beperking. Zij ontdekken met dit programma hoe mensen met een beperking belemmerd worden in het dagelijks leven en hoe zij met hulpmiddelen en ondersteuning volwaardig kunnen meedoen. In deze handleiding lees je hoe je dit programma zou kunnen gebruiken binnen je speltak.

Wat vind je in deze handleiding:

• Opbouw programma, deze kan je gebruiken tijdens je opkomsten
  • Materiaallijst
  • Uitleg programma, inclusief kopieerbladen
  • Opdrachtkaarten
  • Alternatieve opdrachtkaarten. Een aantal materialen zijn lastig aan te komen, hiervoor zijn alternatieve opdrachtkaarten gemaakt.

Hoe te gebruiken in je opkomst:

Dit programma kun je natuurlijk goed gebruiken binnen Scouting. Bij dit programma is een leskist beschikbaar, deze is te leen bij het NSGK. In deze handleiding is het programma terug te vinden, inclusief opdrachtkaarten die ook in de leskist van NSGK zitten. Verder heb je materialen nodig welke terug te vinden zijn in de materialenlijst (zie volgende bladzijde). Omdat sommige materialen vrij specifiek zijn, heeft Scouting Nederland aangepaste opdrachtkaarten gemaakt speciaal voor speltakken.

Materialen opkomsten / “lessen”

• Groot vel papier met pen/stift
  • Meetlint en pen
  • Kopieerbladen, zie verder in dit document
  • Krukken/stokken, koptelefoon/oordoppen, touw, rietje, pleister
  • Blinddoek
  • Stoelen/ Hoepels

Materialen bij de opdrachtkaarten:

• 2 ovenhandschoenen
  • Computer/ laptop
  • Voeldoos maken met te herkennen voorwerpen
  • Groene plastic braillekaart en reglette + prikpen, alternatief zie kaart zonder kijken 3a
  • Gebarenkwartet, alternatief zie kaart zonder geluid 3a
  • Kaart met Nederlandse handgebaren, zie ook bijlage
  • Computer/ laptop
  • Pen en papier
  • Picto’s, zie bijlage of te printen via www.sclera.be

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 3 Goede gezondheid en welzijn.

Lees 1900 keer Laatst aangepast op zaterdag, 30 oktober 2021 09:46