Schimmels om mee te koken

Scouts er bewust van maken dat schimmels bij eten niet alleen slecht zijn, maar we ze juist ook gebruiken bij bereiding van voedsel!

Laat de scouts kennis maken met schimmels. Dit kan op diverse manieren:

• Gesprek over waar je schimmels tegen komt.
  • Plaatjes van schimmels.
  • Reukkim met bedorven (schimmels) en niet bedorven voedsel. Denk hierbij ook aan kaas.

Leg uit aan de hand van voorbeelden dat schimmels ook een nuttige rol spelen bij voedselbereiding. Voorbeelden hiervan zijn: het maken van kaas, de bereiding van yoghurt, het gebruik van paddestoelen in gerechten, het gebruik van gist, etc. Laat daarna iedere ploeg een gerecht kiezen wat ze gaan bereiden waar het gebruik van schimmels noodzakelijk is. Laat de ploeg dit gerecht bereiden en laat elkaars gerechten proeven. Bespreek ook het werken in een schone omgeving en kans om een verkeerd effect van schimmels als dit niet gebeurd. Benadruk het belang van hygiëne, ook op kamp!

Circa 1 uur, daarnaast de tijd om boodschappen te doen voor de gerechten (dit kan ook deel uit maken van de activiteit).

• Voorbeelden van slechte en goede schimmels.
  • Kookmaterialen per ploeg.
  • Ingrediënten voor de verschillende gerechten.

• School TV: schimmels bacteriën en virussen.
  • Bij onder andere reform winkels kun je paddenstoelen kweeksets krijgen. Laat deze in (de buurt van) het clubhuis door de scouts kweken.

• Zorg voor een schone werkomgeving!
Lees 2237 keer Laatst aangepast op vrijdag, 04 december 2020 16:48
Meer in deze categorie: « Tijd rennen Verloren schat zoeken »