zondag, 08 april 2018 11:56

Zelf marsepein maken

Het maken van marsepein van a tot z en bewustwording van wat er in eten zit.

Met goede ingrediënten maak je zelf de allerlekkerste marsepein. Met bijvoorbeeld het Suikerfeest of Sinterklaas in het vizier de perfecte tijd om te maken! Neem de tip om amandelen samen met de poedersuiker te malen ter harte, want als je de amandelen alleen maalt sla je de olie uit de noten en wordt het een klonterige massa. Hoe fijner je de amandelen maalt, hoe mooier je marsepein wordt. Met het gebruik van een oud koffiemolentje (1964, Inventum) werkt het echt perfect!

Zo maak je het

Zeef de poedersuiker. Maal de amandelen, samen met de poedersuiker tot fijn meel (als je geen goede molen hebt kun je amandelmeel vinden in de natuurwinkel of bij de horecagroothandel). Zeef dit mengsel met een fijne zeef. Voeg eiwit, geraspte citroenschil en eventueel andere ingrediënten toe en kneed het goed door elkaar. Wikkel de marsepein in huishoudfolie en laat een nacht in de koelkast rusten. Daarna kun je het verder verwerken en er met de scouts leuke figuurtjes van maken bijvoorbeeld, of een taart bekleden.

• Ingrediënten:
  • 250 gram gepelde amandelen of amandelmeel
  • 250 gram poedersuiker
  • 1 eiwit (ongeveer 40-45 g aan eiwit)
  • Fijn geraspte schil van een halve kleine onbespoten citroen
  • Eventueel een theelepeltje oranjebloesemwater of rozenwater
  • Cacao voor een bruine kleur of voedingskleurstof voor andere kleuren. Nog leuker vind ik zelf is het kleuren op een natuurlijke manier. Zo kun je bijvoorbeeld macha groene thee gebruiken voor een (subtiele) groene tint of saffraan (geel/oranje).

Keukengerei, zoals:

• Staafmixer met bakje om de amandelen fijn te malen

Let op: rauw ei mag niet aan kinderen gegeven worden. Daarom is het belangrijk dat het ei wit is.

• Gepasteuriseerd eiwit is tegenwoordig gewoon te koop in de supermarkt.
  • Voor de wat luiere leiding onder ons is er ook gewoon amandelmeel te koop. Dit werkt ook prima, maar is gewoon minder leuk.
  • Er is ook meer informatie en uitleg op het internet te vinden zoals dit handige youtube filmpje: Marsepein maken
Lees 2124 keer Laatst aangepast op donderdag, 24 oktober 2019 11:59