woensdag, 10 januari 2018 10:44

Hollandse Leeuw/ Britse Bulldog

(1 Stem)

Probeer de overkant te bereiken zonder opgetild te worden.

Alle spelers staan achter een lijn aan één zijde van het veld. In het midden staan één of twee spelers, de tikkers. Zodra een van de tikkers 'Hollandse Leeuwen' roept, moet de groep naar de overkant rennen. Worden ze door de tikkers gepakt en opgetild (los van de grond is voldoende), dan moeten ze meehelpen met de tikkers. De speler die als laatst overblijft en ongeschonden naar de overkant komt, heeft het spel gewonnen.

• Speelveld
  • 2 achterlijnen

• Een variant op hollandse leeuwen is Hollandse hindernis leeuwen. Let dan wel op de veiligheid.
  • Een variatie op Hollandse leeuw is Belgische leeuw. De spelregels zijn identiek, met die uitzondering dat de spelers zich achteruit over het veld moeten bewegen.
  • Om het moeilijker te maken kun je de regel toevoegen dat de jeugdleden minstens 3 seconden van de grond moeten worden getild.
  • Bij het spelen van dit spel met Bevers kun je er voor kiezen alleen te laten tikken in plaats van optillen.
  • Officieel is bij de variatie Britse Bulldog de bedoeling dat de jeugdleden plat op de grond worden gedrukt in plaats van opgetild worden.
  • Dit spel wordt ook wel Dikke Bertha / Berta, Hobbezakken, Tijger bulding of Beren genoemd.

• Waarschuw de kinderen iemand na het optillen weer rustig op de grond terug te zetten en niet zomaar los te laten.
  • Speel dit spel op een grasveld en niet op een stenen ondergrond om valpartijen en stoei situaties zachter te maken.
  • Let op voor uitstekende voorwerpen in het speelveld. Hierdoor kunnen de kinderen zich ernstig bezeren.

Aanvullende informatie

Lees 5933 keer Laatst aangepast op zondag, 19 maart 2023 15:22