dinsdag, 05 september 2017 21:58

Sherrif van Oranje

Het spel speelt zich op een zomerkamp. Het doel is om als scout zo veel mogelijk waardevolle goederen te smokkelen zonder dat de leiding illegale goederen in je tas aantreft. Als leiding moet je er achter komen welke scouts er illegale goederen bij zich hebben en deze innemen. De speler die aan het eind van het spel het meeste geld heeft wint.

(Wij hebben dit spel gemaakt voor een zomerkamp, het zomerkamp was in het thema 'op zoek naar Oranje' vandaar dat er wat oranje items tussen zitten. Het spel is gebaseerd op het spel 'Sheriff of Nottingham')

De rollen

Aan het begin van het spel kun je 1 van de volgende twee rollen krijgen:

• De scout is de smokkelaar, hij moet goederen van huis naar kamp smokkelen en hierbij zoveel mogelijk geld verdienen
  • De leiding zijn de tikkers, per ronde zijn er twee tikkers en iedere ronde wordt er gewisseld (iedereen komt aan de beurt als tikker). Aan de leiding is de taak de scouts te ondervragen wat er in hun tas zit, en indien ze verdenken dat er gelogen wordt de tas te controleren en natuurlijk illegale goederen innemen.

Tas vullen

De scouts beginnen thuis met het vullen van hun tas. Ze mogen 6 kaarten van een dichte stapel pakken. Vervolgens kunnen ze hier uit kiezen wat ze mee smokkelen. Je kunt maximaal 5 goederen in je tas meenemen.

Tas controle

Als je getikt bent moet je aangeven wat er in je tas zit, je mag zelf kiezen wat je aangeeft bij de leiding ,er zijn echter drie regels:

• Je mag alleen legale goederen aangeven
  • Je mag maar 1 soort goederen aangeven
  • Je moet het exact aantal kaarten in je tas aangeven

Vervolgens kan de leiding er voor kiezen om je door te laten lopen of om je te controleren. Als de leiding je door laat lopen gebeurd er verder niks. Als de leiding je tas controleert kunnen er twee uitkomsten zijn.

1. Je hebt niet gelogen over de inhoud, de leiding moet dan per kaartje de boete betalen. Dus als je 3 slaapzakken had moet de leiding €6 boete aan je betalen. Daarna mag je je weg weer vervolgen en je goederen op het kamp afleveren.
  2. Je hebt wel gelogen over de inhoud van je tas. De spullen die wel overeenkomen met wat je hebt aangegeven mag je houden en naar het kamp brengen. Alle goederen die je niet hebt aangegeven worden ingenomen en je moet er een boete over betalen aan de leiding.

Voorbeeld: Je hebt 2 zaklampen, 1 slaapzak en 1 handtas bij je. Jij geeft aan dat je 4 zaklampen bij je hebt. Vervolgens controleert de leiding je tas. De twee zaklampen mag je houden, de handtas en slaapzak worden ingenomen en daar moet je een boete voor betalen.

Omkopen

Als jij niet wilt dat de leiding jouw tas controleert is het mogelijk om de leiding om te kopen. Als je leiding op het punt staat om jouw tas te openen kun je een een bedrag noemen om de leiding te overtuigen je te laten gaan. Er mag onderhandelt worden. De leiding kan het bod aannemen en je laten gaan, je mag dan niet nog een keer getikt worden. Of de leiding weigert en controleert alsnog je tas. Je kan niet omkopen als je geen geld hebt!

Geld

Iedere speler krijgt aan het begin van het spel geld: 1x €20  5x €5  5x €1

Geld hou je in tegenstelling tot goederen het hele spel bij je, zowel als je leiding of scout bent. Tijdens het spel kun je alleen geld verdienen als je een boete ontvangt, en geld verliezen als je een boete betaalt. Je gesmokkelde goederen leveren pas geld op als het hele spel is afgelopen.

Als je tijdens het spel geen geld meer hebt kun je de leiding niet meer omkopen en je kunt geen illegale goederen meer smokkelen omdat je de eventuele boete niet kunt betalen. Let dus op dat je geen illegale goederen smokkelt waar je de boete niet van kunt betalen.

Soorten goederen

Legale goederen: spreekt voor zich.

Illegale goederen: Zijn goederen die niet toegestaan zijn op kamp. Als jij deze dus wilt meenemen moet je liegen over wat er in je tas zit zodat dat leiding misschien je tas niet controleert. Als de leiding alsnog jouw tas doorzoekt en er vervolgens achter komt dat jij verboden goederen bij je hebt moet jij een boete betalen en de goederen inleveren bij de leiding.

Oranje goederen: Zijn hele speciale goederen van hoge kwaliteit, deze zijn namelijk alleen bedoeld voor leiding en niet voor kinderen. Ze zijn zeldzaam en veel geld waard. Als je dus betrapt wordt met een van deze producten telt dit ook mee als illegaal goed.

Verloop van een ronde

Voor het startsein vullen de scouts hun tas en gaan de leiding het veld in. Als alle scouts hun tas hebben gevuld begint de ronde. De scouts gaan van hun thuis (post A) naar het kamp (post B). Onderweg kunnen ze een leiding tegen komen voor tascontrole. Als elke scout bij het kamp is aangekomen stopt de ronde en legt iedereen zijn succesvol meegenomen op zijn/haar eigen stapel. Alle ingenomen goederen worden op een aflegstapel gelegd.

Nepgeld

De kaartjes moeten van te voren uitgeprint en geknipt worden, je kunt ervoor kiezen om ze te plastificeren.

Legale goederen

4.Electro tandenborstel

€9

€5

Speel dit spel in het donker omdat het dan extra spannend en een tikkie moeilijker is. Let dan wel op greppels en scheerlijnen ;)

Anouschka & Rik

Lees 2685 keer Laatst aangepast op dinsdag, 11 februari 2020 09:38