zondag, 18 juni 2017 12:19

Zweedse midzomeravond

Het doel van de activiteit is Zweden leren kennen door Zweedse lekkernijen te maken en Zweedse spellen te spelen tijdens een traditioneel Zweeds feest.

De traditionele midzomeravond in Zweden valt jaarlijks op de vrijdag voor of na 21 juni. Tijdens dit feest komen de Zweden bij elkaar om samen te dansen, zingen, eten en feest te vieren. Ook worden er spellen gespeeld. Een van de liedjes die wordt gezongen is Små grodorna.

Tijdens deze opkomst leren de scouts dit Zweedse feest kennen op verschillende manieren. Eerst bakken ze traditionele Zweedse kardemomkoekjes, daarna spelen ze een Zweeds balspel en terwijl de koekjes in de oven gaar worden leren ze de tekst van het Zweedse liedje Små grodorna.

De opkomst begint met het maken van het deeg voor de kardemomkoekjes. In groepjes van vier worden de volgende ingrediënten samengemengd in een kom: 150 gram boter, 250 gram bloem, 150 gram witte basterdsuiker, 2 theelepels kardemompoeder, ½ theelepel kaneel, ½ theelepel gemberwortel. Als dit deeg goed gekneed is gaat het de koelkast in, voor minstens een half uur.

Tijdens het wachten is het tijd voor een traditioneel Zweeds balspel: Brännboll. Dit spel lijkt op softbal, maar met een paar kleine aanpassingen.
Je maakt twee teams, de teamgrootte maakt niet uit, als het maar gelijke teams zijn. Een team begint in het veld en het andere team begint aan slag. Het veld bestaat uit vier honken, in een vierkant gelegd. De eerste speler van het team wat aan slag is loopt naar het eerste honk, en slaat met een tennisracket een tennisbal in het veld. De speler gooit zelf de tennisbal op. De speler mag dit maar drie keer proberen, als het nog niet gelukt is, is deze speler af. Als de speler de bal succesvol geslagen heeft mag de speler aan de slag rennen van honk naar honk, terwijl het veldteam de tennisbal probeert te pakken. Het veldteam mag met de tennisbal in hand de rennende speler aftikken, niet afgooien! Op een honk is de rennende speler veilig en daar mag je ook besluiten om te blijven staan. Als de speler op een honk blijft staan, is de volgende speler uit het team aan slag aan de beurt. Een speler die terugkomt op het thuishonk is een punt en er mogen meerdere spelers tegelijk op een honk staan. De teams wisselen van rol op een vooraf besloten tijdsinterval.

Na dit spel heeft het deeg van de koekjes lang genoeg in de koelkast gelegen. Nu is het tijd om (in dezelfde groepjes van vier) het deel uit te rollen. Het deeg hoort ongeveer een halve centimeter dik te zijn. Als dat gelukt is, kunnen de scouts de koekjes eruit steken, in een vorm die ze leuk vinden. Vervolgens moeten de koekjes op een ingevette bakplaat 15 minuten in een voorverwarmde oven op 180°.

Omdat de scouts een kwartier moeten wachten voordat de koekjes klaar zijn, is er nog tijd om het Zweedse liedje Små grodorna te leren. Hier vind je het liedje met bijbehorende tekst. Traditioneel dansen de mensen om een paal heen tijdens het zingen van dit liedje. Leer de tekst en leef je uit!

Als de koekjes klaar zijn is het natuurlijk tijd om ze op te eten. De scouts hebben deze avond de sfeer van een Zweeds zomerfeest kunnen proeven.

Bakattributen voor de koekjes:

• Koelkast
  • Oven
  • Bakplaat
  • Bakpapier
  • Beslagkom

Ingrediënten voor de koekjes (voor vier personen):

• 150 gram boter
  • 250 gram bloem
  • 150 gram witte basterdsuiker
  • 2 theelepels kardemompoeder
  • ½ theelepel kaneel
  • ½ theelepel gemberwortel

Brännball

• Tennisbal(len)
  • Tennisracket
  • Iets om een honk aan te geven (pionnen, kussentjes, zeil, etc.)
  • Lintjes om teams aan te geven

Laptop of smartphone om het filmpje te laten zien

• De leiding moet de koekjes in en uit de oven doen.
  • Zorg voor voldoende afstand bij het slaan van de tennisbal.

• Om het maken van de koekjes uitdagend te maken, zou je de scouts kunnen vragen om lastige vormen te maken. Kies bijvoorbeeld een Zweeds teken, of een Franse lelie.
  • Zorg voor teams die aan elkaar gewaagd zijn tijdens het Brännball
  • Als het te lastig is om het Zweedse liedje te leren, kun je ook de wachttijd besteden aan het leren van wat Zweedse woorden. Denk aan goedenmiddag, goedenavond, tellen tot tien, etc.
Lees 3167 keer Laatst aangepast op donderdag, 27 juli 2017 08:27