zondag, 18 juni 2017 12:06

Zweedse balletjes zeskamp

De bevers maken kennis met de Zweedse cultuur.

Sterre en Steven Stroom zijn net terug gekomen van een reis naar Zweden. Daar hebben ze veel geleerd én ze hebben Zweeds balletjes geproefd. Die vonden ze zo lekker, dat ze die voor iedereen in het dorp hebben meegenomen. Vandaag spelen we daar de grote Zweedse balletjes zeskamp mee.

Zweedse ballen-happen

Rijg voor iedereen een Zweeds balletje aan een touwtje. De bevers proberen zonder hun handen te gebruiken het balletje op te eten.

Parcours

De bevers moeten Zweedse balletjes (pingpong balletjes) via een parcours naar de overkant brengen. De hete balletjes kunnen ze natuurlijk niet met hun handen vasthouden, dus leggen ze de balletjes op een lepel. Als het balletje eraf valt moeten ze weer opnieuw beginnen.

Ballen gooien

De bevers krijgen een pingpong balletje en moeten deze in een bekertje of eierdoos proberen te mikken.

Zweedse ballen croquet

Met een croquetstick proberen de bevers een balletje door alle poortjes te slaan.

Zweedse balletjes bowlen

Aan het einde van het veld staan kegels. In het midden ligt een grote bal, en de bevers staan achter een lijn met een heleboel kleine balletjes. De kleine balletjes zijn te klein om de kegels mee om te gooien, maar door ze tegen de grote bal aan te gooien, gaat de grote bal rollen. Zo kunnen ze proberen om de kegels met de grote bal om te kegelen.

Ren-je-rot quiz over Zweden

Elke vraag heeft 3 antwoorden, corresponderend met een vak op de grond. De bevers moeten naar het juiste vak rennen. Als ze het goed hebben krijgen ze een balletje als punt.

1: Hoe ziet de Zweedse vlag eruit?
a) plaatje Zweedse vlag,
b) plaatje Nederlandse vlag,
c) plaatje Noorse  vlag.

2: Welke winkel komt uit Zweden?
a) Albert Heijn,
b) IKEA,
c) Action

3: Hoe heet de koning van Zweden?
a) Koning Willem Alexander,
b) Koning Filip,
c) Koning Karel

4: Wat is een Zweedse lekkernij?
a) pizza,
b) rottende haring in blik,
c) soep

5: Met welke munt betaalt men in Zweden?
a) Euro,
b) Zweedse Gulden,
c) Zweedse Kronen

6: Welke stad ligt in Zweden?
a) Stockholm,
b) Brussel,
c) Venetië

7: Welk land is groter?
a) Nederland,
b) Zweden

8: Hoe ziet een zweedse scout eruit?
a) plaatje van Zweedse scout,
b) plaatje van Nederlandse bever in scoutfit,
c) plaatje van Portugese scout

• Zweedse balletjes